Papier en winst: bezoek aan Crown van Gelder

De Nederlandse economie groeit weer, de maakindustrie levert hieraan een belangrijk aandeel. Bij de VVD Noord-Holland vinden we dat we trots mogen zijn op deze bedrijven, die ook hun steentje bijdragen aan de werkgelegenheid in onze provincie. Ons werkbezoek ging dit keer naar één van die Noord-Hollandse maakbedrijven: papierproducent Crown van Gelder (CVG), een belangrijke werkgever in de IJmond. leidde de Statenfractie rond in de fabriek.

Van ruwe cellulose tot wijnfleslabel

Het is heel waarschijnlijk dat u weleens een product van deze fabriek in handen heeft gehad, ze maken namelijk een breed scala aan producten: van high speed-inkjetpapier, Verkade-verpakkingen, labels voor wijnflessen tot de papieren tassen die u meekrijgt bij de exclusievere winkels.  Inmiddels bedraagt de capaciteit van het bedrijf circa 220.000 ton en is de arbeidsproductiviteit gegroeid van 400 ton in 1987 naar 750 ton per medewerker nu.

Roerige geschiedenis
De historie van het bedrijf begint in 1783 (!) in Wormer en gaat in 1896 verder op de huidige locatie in Velsen. In de eerste 80 jaar in Velsen werd een lange periode van groei gevolgd door een faillissement en een succesvolle doorstart. Met ingang van 2015 is Crown Van Gelder B.V. een 100% deelnemer van Andlinger & Company.

Kwaliteit op wereldniveau
Dit bedrijf heeft te maken met concurrenten uit de hele wereld. Nederland houdt zich vrij strikt aan allerhande wet- en regelgeving en ook de lonen liggen hier op een bepaald niveau. Om zich te onderscheiden kiest men dan ook bewust voor het wat duurdere segment. Dat betekent dat men kwalitatief hoogwaardige maatwerkproducten moet leveren.

Duurzaamheid
Crown Van Gelder doet mee aan het MEE-convenant (meerjarenafspraken energie-efficiëntie vanuit het Rijk, loopt vanaf 2009) en heeft in 2009-2015 een totaal van 12,8% energiebesparing gerealiseerd. Het gemiddelde besparingstempo per jaar in 2009-2015 was 1,8%. Door het Energieakkoord (vanaf 2013) is een besparingsdoelstelling van 1,5% per jaar ingevoerd. Omdat CVG in eerdere jaren al veel bespaard had, wordt de uitdaging om nog verder te besparen in het eigen productieproces steeds groter. Een koppeling met Tata Steel en Nuon (die al restgassen en elektra uitwisselen) in Stoomnet IJmond is een plan dat klaarligt.

Ruimte voor groei
Het lukt Crown van Gelder nog steeds om zich op een positieve manier te onderscheiden. De directie waaronder CEO Miklas Dronkers leidde ons enthousiast rond en gaf inzicht in de manier waarop men hier bij Crown van Gelder gezamenlijk de schouders eronder zet. Voor de fractie onderstreept dit bezoek de noodzaak om bedrijven als Crown van Gelder voldoende ruimte voor groei te blijven bieden!

Andrea van Langen
Woordvoerder natuur