Hans en Esther bezochten de Open Days van de EU-regio’s in Brussel

Van 9 tot en met 12 oktober werd in Brussel de Europese week van het comité van de regio’s gehouden. Vanuit Noord-Holland hebben Statenleden van het COE (Coördinatie Overleg Europa) een aantal workshops bijgewoond en het Huis van de Provincies bezocht. Daar worden de belangen van de Randstad behartigd door Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland.

Voor de VVD namen Hans van Straaten en Esther Rommel deel aan het bezoek. Zij hebben gesproken met parlementsleden van de EU, met Marc-Fabian Naether, beleidsmedewerker van de ALDE-fractie (de liberaal-democraten) in het Europees Parlement en met Gregg Jones, de directeur van het CPMR (Conferentie van Perifere Maritieme Regio’s). VVD-gedeputeerde Cees Loggen is voorzitter van dit netwerk van ruim 150 Europese kustregio’s.

“Het bezoek heeft ons een goed beeld gegeven van wat er in Europa speelt, hoe de besluitvorming in Europa in zijn werk gaat en hoe netwerken in Europa, waar de provincie Noord-Holland of de Randstad deel van uitmaken, daar invloed op uit kunnen oefenen”, aldus Hans van Straaten.

Esther Rommel voegt toe: “We hebben nu praktische aanknopingspunten gekregen over hoe wij als commissie de samenwerking met Europese instanties en Europese netwerkorganisaties inniger kunnen maken. En natuurlijk ook hoe wij ons in Europa beter kunnen laten horen zodat onze doelen uit de Noord-Hollandse Europa-strategie ook echt gerealiseerd worden. Het was een zeer geslaagd bezoek waarbij wij ons netwerk ook flink hebben kunnen uitbreiden.”

Hans van Straaten
Esther Rommel