VVD: Koers houden bij bouw Pallas reactor

De Staten van de provincie Noord-Holland zijn akkoord gegaan met de uitbetaling van een vervolglening van 7,5 miljoen euro voor het voorbereidende werk aan een nieuwe reactor in Petten.

Ook de VVD stemde in met het voorstel van Gedeputeerde Staten om de financiering van het project voort te zetten.

"We zijn ons zeer bewust van de risico's die er met dit project gemoeid zijn. De markt voor medische isotopen is veranderlijk en het onderzoekspotentieel van een nieuwe reactor moet nog uitkristalliseren. Maar van de behandeling van kanker met medische isotopen zijn nu al dagelijks 30.000 mensen afhankelijk. Daarnaast is behoud van nuclaire kennis in Nederland van grote waarde voor de werkgelegenheid. Die belangen zijn groot en daarom vindt onze fractie dit financiƫle risico acceptabel", aldus woordvoerder economie Marco Wiesehahn.

In totaal heeft de provincie Noord-Holland toegezegd 40 miljoen euro ter beschikking te willen stellen voor de kwartiermakers van de nieuwe reactor. Deze toezegging van 7,5 miljoen euro betreft het tweede deel van de tweede tranche. Hierna moet de provincie nog beslissen of zij een laatste aanvullende lening van 17,5 miljoen euro beschikbaar wil stellen. De reactor moet in 2025 opgeleverd worden.