VVD uit haar zorgen over de bereikbaarheid van Noord-Holland in de toekomst

Op 10 november heeft het Georganiseerd Bedrijfsleven Noord-Holland een brandbrief naar het College van Gedeputeerde Staten gestuurd waarin zij hun zorgen uiten over de bereikbaarheid van de provincie Noord-Holland de komende jaren. Zo zijn deze ondernemers- en transportorganisaties ongerust over het ontbreken van een tijdpad bij een aantal geplande infrastructuurprojecten. VVD-Statenlid Klaas-Jeroen Terwal maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen, en heeft schriftelijke vragen ingediend om helderheid te krijgen over de realisatie van een aantal geplande infrastructuurprojecten in de provincie Noord-Holland om zo onze provincie bereikbaar te houden.

© Fractiebureau

De zorgen rondom bereikbaarheidsproblemen van de provincie in de toekomst passen in het bredere beeld dat het landelijk Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) schetst in hun op 12 november jl. gepresenteerde Mobiliteitsbeeld 2019. Het KiM verwacht dat het wegverkeer in Nederland gestaag groeit met 5% meer wegverkeer in 2024 ten opzichte van het huidig wegverkeer.

In de Noord-Hollandse context kunnen diverse gebieden in de toekomst te maken krijgen met bereikbaarheidsproblemen. Zo is tot op heden onduidelijk wat de voortgang is van het onderzoek naar de huidige voorkeursvariant van de verbinding A8/A9, de status quo rondom de gesprekken met de Noord-Hollandse belanghebbenden en het gesprek met de provincie Zuid-Holland betreffende de bereikbaarheid van de Bollenstreek, de tijdsplanning van de onderdoorgang van de N247 in Broek in Waterland en tot slot de stand van zaken van het onderzoek naar het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Zaanstad en Purmerend.