Benut de kansen voor heel Noord-Holland

Een van de signalen uit de regio’s met betrekking tot de omgevingsvisie was het verzoek om meer gelegenheid voor inspraak te bieden. Daar heeft de VVD op aangedrongen en dat is gelukt. De besluitvorming over de omgevingsvisie heeft een grote impuls gekregen door de insprekers uit de regio!

Uit vele inspraakreacties – die soms namens een groep belanghebbenden werden gedaan – blijkt dat ons beeld, dat er een grote behoefte bestaat aan meer woningen, klopt. Bijvoorbeeld in West-Friesland maar ook in het Amstellandgebied.

De titel, een ‘schiereiland in ontwikkeling’ is een goede typering voor de toekomst van Noord-Holland, op het gebied van wonen en op het gebied van mobiliteit. Tegelijkertijd geeft het aan waar het risico ligt; Noord-Holland moet aangesloten blijven. Investeringen in het openbaar vervoer en de hoge snelheidslijn garanderen toekomstbestendige verkeersbewegingen zodat mensen zich goed kunnen verplaatsen en niet allemaal op dezelfde plaats hoeven te wonen.

Uit de reacties tijdens alle bijeenkomsten is gebleken dat de ontwikkeling van de MRA-regio en gebieden daarbuiten hand in hand gaan. Tevens blijkt uit de inspraakreacties van gemeenten en regio’s, dat een grote behoefte bestaat aan vrijheid en ruimte om eigen bouwplannen te ontwikkelen en allerlei typen woningen te realiseren. Wij herkennen dat. ‘Lokaal wat kan, regionaal wat moet’ is hierbij een belangrijk uitgangspunt.

De VVD blijft natuurlijk tegen iedere uitbreiding van ”Wind op Land”.

Bij het toepassen van nieuwe manieren om energie op te wekken, moeten we erop letten dat het typische Noord-Hollandse landschap niet verder wordt aangetast. Zonnepanelen kunnen bijvoorbeeld eerst op alle beschikbare daken gelegd worden.

Vanuit de lokale fracties werden tijdens de bijeenkomsten in Haarlem en Hoorn slimme voorstellen gedaan en gehoord over verdubbeling van de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad of het aanleggen van spoorverbindingen om Lelystad heen, zodat de verkeersbewegingen voor Vliegveld Lelystad kunnen worden gefaciliteerd. Ook een vliegveld op zee is een waardevolle suggestie, die in de toekomst aanleiding kan zijn voor aanpassing van de visie.

In de samenwerking met de regio’s en de MRA liggen grote kansen voor woningbouw en groei, waarbij de verdeling van woningen goed gemonitord moet worden. De thema’s verduurzaming en energietransitie zijn realistisch opgenomen in het concept. De VVD blijft vraaggestuurd bouwen gebaseerd op onderzoeksresultaten en input uit de regio ondersteunen.

De VVD luistert naar de vertegenwoordigende organen in de regio’s waarbij dynamische invloeden en ontwikkelingen van belang zijn die betrokken worden bij de keuzes. Ook in de volgende stappen richting de definitieve Omgevingsvisie horen we graag uw mening!

Paul Slettenhaar

Woordvoerder RO

De participatiebijeenkomsten zijn georganiseerd door Provinciale Staten van Noord-Holland ten behoeve van de Omgevingsvisie NH 2050, die komend najaar wordt vastgesteld door PS. Deze bijeenkomsten waren bedoeld om aandachtspunten en meningen op te halen voorafgaand aan de formele terinzagelegging, zodat de Statenleden deze input konden meenemen. De opbrengst is besproken in de commissievergadering R&W van maandag 28 mei. Deze zomer wordt de ontwerp-Omgevingsvisie gedurende 6 weken ter inzage gelegd en in die periode kan iedereen een zienswijze indienen.