Tunnelvisie A8-A9

Vorig jaar is door de Staten gevraagd om een tweede variant aan de voorkeursvariant van GS toe te voegen, een verdiepte weg op het tracé door Krommenie, de Nulplusvariant. Deze Nulplusvariant zou een voldoende oplossend vermogen hebben, de Stelling wordt niet doorsneden en zou bovenal een goedkopere oplossing zijn.

Eén probleem, de Nulplusvariant was niet volledig uitgewerkt. Om een Milieu Effect Rapportage (MER) te kunnen opstellen en ook iets zinnigs te kunnen zeggen over de aanlegkosten, moest de Nulplusvariant uitgewerkt worden tot eenzelfde niveau als de andere varianten.

Lichte voorkeur

Na ontwerpateliers, waarin iedereen die dat wilde kon inspreken, lag er begin dit jaar een uitgewerkte Nulplus variant op tafel. Niet de gewenste verdiepte weg, maar een weg op pootjes. De verdiepte variant is van tafel gehaald omdat er te weinig ruimte is om én een weg voor lokaal verkeer aan te leggen én een 2x2baans weg voor het regionale verkeer. De ruimte in Krommenie is beperkt en wordt afgebakend door woningen en spoor. Dus is er een alternatief gezocht en kwam het bizarre viaduct door Krommenie te voorschijn met als alternatief een tunnel. Beide varianten voldoen, maar er is een (lichte) voorkeur voor de verhoogde variant. Dit omdat het risicoprofiel bij aanleg van een tunnel hoger is en er een reële kans is op extra kosten tijdens de aanleg.

Neveneffecten

De uitspraak ‘een tussen haakjes lichte voorkeur’ is voor veel fracties een aanleiding om aan te dringen om de tunnelvariant van de Nulplus (of kunnen we nu van een ‘Nulmin’ variant spreken?) als vierde variant aan de MER toe te voegen. Daarbij gaat men helemaal voorbij aan het feit dat de Nulplusvariant juist was toegevoegd omdat het de goedkoopste oplossing zou zijn.
Ook gaat men er aan voorbij dat de keuze voor de voorkeursvariant hierdoor met vier maanden wordt uitgesteld. Dat omwonenden en belanghebbenden nog langer in onzekerheid verkeren, doet blijkbaar niet ter zake. Tot slot betekent het ook nog eens extra kosten: € 100.000,-!

Hoe nu verder

Gedeputeerde Post heeft op 10 maart aangegeven dat ze aan de stuurgroep gaat voorleggen om nog een variant de MER procedure in te laten gaan. Het is nu afwachten wat het besluit van de stuurgroep zal zijn. Maar gezien de verhoudingen op dit moment in de Staten verwacht ik dat deze vierde variant alsnog wordt toegevoegd. Momenteel lijkt er namelijk een meerderheid in de Staten te zijn die zich vastklampt aan de Nulplusvariant, met daarbij de kanttekening dat een weg op pootjes niet op draagvlak kan rekenen.

Geen oplossing

De VVD is nog steeds van mening dat de Nulplus variant, in welke variant dan ook, geen oplossing biedt voor het probleem. We betreuren het dan ook dat het project wederom vertraging oploopt.