Wonen in Noord-Holland

Vóór 2030 moeten in Noord-Holland ongeveer 185.000 woningen worden bijgebouwd. We zetten alles op alles om de komende vier jaar zoveel mogelijk van die woningen te bouwen. Samen met gemeenten, maar zonder in hun bevoegdheden te treden. Bij alle keuzes staan voor ons de woonwensen van woningzoekenden centraal. Om aan de vraag te voldoen, moeten tijdig voldoende woningbouwlocaties beschikbaar komen die ook financieel haalbaar zijn. De provincie sluit hiertoe woonakkoorden met gemeenten en regio’s, monitort de planning en de realisatie van woningen en neemt actie als stagnatie optreedt. Om meer en sneller woningen te bouwen, geeft de provincie in de ruimtelijke ordening meer mogelijkheden. Zij biedt gerichte ondersteuning aan gemeenten, versoepelt de regels en neemt belemmeringen weg. Om het grote woningtekort tegen te gaan willen wij dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om binnen- als buiten dorps- en stadsgrenzen te bouwen, tenzij zwaarder wegende planologische argumenten zich hiertegen verzetten. In deze afweging wegen het behoud van de leefbaarheid van dorpen en het voorkomen van te grote verdichting in steden zwaar mee. In overleg met de provincie bepalen gemeenten waar ze uitbreiden.