Eén probleem, de Nulplusvariant was niet volledig
uitgewerkt. Om een Milieu Effect Rapportage (MER) te kunnen opstellen en ook
iets zinnigs te kunnen zeggen over de aanlegkosten, moest de Nulplusvariant
uitgewerkt worden tot eenzelfde niveau als de andere varianten.
Lichte voorkeur
Na ontwerpateliers, waarin iedereen die dat wilde kon inspreken, lag er begin dit jaar een uitgewerkte Nulplus variant op tafel. Niet de gewenste verdiepte weg, maar een weg op pootjes. De verdiepte variant is van tafel gehaald omdat er te weinig ruimte is om én een weg voor lokaal verkeer aan te leggen én een 2x2baans weg voor het regionale verkeer. De ruimte in Krommenie is beperkt en wordt afgebakend door woningen en spoor. Dus is er een alternatief gezocht en kwam het bizarre viaduct door Krommenie te voorschijn met als alternatief een tunnel. Beide varianten voldoen, maar er is een (lichte) voorkeur voor de verhoogde variant. Dit omdat het risicoprofiel bij aanleg van een tunnel hoger is en er een reële kans is op extra kosten tijdens de aanleg.
Neveneffecten
De uitspraak ‘een tussen haakjes lichte voorkeur’ is voor
veel fracties een aanleiding om aan te dringen om de tunnelvariant van de
Nulplus (of kunnen we nu van een ‘Nulmin’ variant spreken?) als vierde variant
aan de MER toe te voegen. Daarbij gaat men helemaal voorbij aan het feit dat de
Nulplusvariant juist was toegevoegd omdat het de goedkoopste oplossing zou
zijn.
Ook gaat men er aan voorbij dat de keuze voor de voorkeursvariant hierdoor met vier
maanden wordt uitgesteld. Dat omwonenden en belanghebbenden nog langer in
onzekerheid verkeren, doet blijkbaar niet ter zake. Tot slot betekent het ook
nog eens extra kosten: € 100.000,-!
Hoe nu verder
Gedeputeerde Post heeft op 10 maart aangegeven dat ze aan de
stuurgroep gaat voorleggen om nog een variant de MER procedure in te laten
gaan. Het is nu afwachten wat het besluit van de stuurgroep zal zijn. Maar
gezien de verhoudingen op dit moment in de Staten verwacht ik dat deze vierde
variant alsnog wordt toegevoegd. Momenteel lijkt er namelijk een meerderheid in
de Staten te zijn die zich vastklampt aan de Nulplusvariant, met daarbij de
kanttekening dat een weg op pootjes niet op draagvlak kan rekenen.
Geen oplossing
De VVD is nog steeds van mening dat de Nulplus variant, in
welke variant dan ook, geen oplossing biedt voor het probleem. We betreuren het
dan ook dat het project wederom vertraging oploopt.