In de afgelopen vijftien jaar is de staalproductie in China 6 keer zo groot geworden en is er momenteel zelfs sprake van overcapaciteit in de mondiale staalindustrie. Een flinke uitdaging voor de sector echter heeft Tata Steel laten zien nog steeds een van de drie kwalitatief meest hoogstaande producenten van staal te zijn.
Hete plakken
De fractie werd rondgeleid door de warmbandwalserij, een gigantische fabriekshal met een denderende machinerie waarover gloeiende plakken staal worden getransporteerd en gewalst. In de Warmbandwalserij worden plakken staal van 22,5 cm dik en 8 tot 12 meter lang uitgewalst tot diktes variërend van 1,5 mm tot 20 mm. Aan het einde van de walssectie wordt het staal met een snelheid van wel 70 km/uur opgerold. De Statenleden zijn langs de bijna één kilometer lange Warmbandwalserij gelopen en zelfs op twintig meter afstand slaat de hitte in het gezicht. Het roodgloeiende staal komt voorbij met temperaturen tot 1250 graden Celsius.
Nieuw type hoogoven
Tata Steel werkt sinds 2009 aan een nieuwe technologie voor de productie van ruwijzer, Hlsarna (wat ijzer betekent in het oud-Keltisch). Bij HIsarna wordt de voorbewerking van ruwe grondstoffen overgeslagen. De omzetting van kolen in cokes en de voorbewerking van ruw ijzererts tot zuiverdere ijzersinters of pellets, zijn niet meer nodig. De traditionele hoogoven is vervangen door een reactorvat of cycloonoven. Kolen en ijzererts gaan tegelijkertijd het vat in, waarna vloeibaar ijzer wordt geproduceerd. De kwaliteit is hetzelfde als die van ruwijzer uit hoogovens, echter met 20% minder energieverbruik en 20% minder CO2-uitstoot.
Duurzaamheid en leefomgeving
Staal is een 100% recyclebaar materiaal en tijdens het productieproces ontstaat slecht 2% afval. De hoogovenslakken worden gebruikt om cement te maken en Nuon verstookt de hoogovengassen waarna de energie weer terug wordt geleverd aan Tata. Tata Steel heeft oog voor de leefomgeving en doet veel om hinder te beperken. De grote bergen kolen en ertsen die op het terrein liggen worden -als het niet regent- constant natgesproeid om verspreiding van stof via de lucht te voorkomen. Het terrein ziet er schoon en geordend uit en grenst aan Natura 2000-gebied waar recent nog bijzondere plantensoorten zijn ontdekt die in Nederland uitgestorven leken te zijn.
Staal voor auto's
Vervolgens werden de Statenleden door dompelverzinklijn 3 geloodst. In de dompelverzinklijn wordt een zinkcoating aangebracht op het staal wat corrosie tegengaat. Dit is voor het afwerken van verzinkt staal, dat met name wordt geleverd aan autofabrikanten. Verzinkt staal wordt onder meer toegepast in de kooiconstructie en in buitendelen van auto’s. Daarom moet het aan de allerhoogste kwaliteitseisen voldoen. Onregelmatigheden in het materiaal worden door autofabrikanten niet geaccepteerd.
Onderwijs en arbeidsmarkt
Kennis van techniek is in deze branche van groot belang. Om die kennis te waarborgen is Tata Steel een eigen opleidingscentrum begonnen, in samenwerking met oa. Nova College. Daarnaast werkt Tata Steel aan de oprichting van het Techport Centre; een centrum voor leren, werken en innoveren waarbij duurzaamheid en ‘smart industry’ centraal staan zoals robotisering en de toepassing van geavanceerde sensors. Dit initiatief is een samenwerking tussen de Techport Bedrijvenalliantie, de gemeente Velsen, de Provincie Noord-Holland, Nova College, Crown van Gelder en Tata Steel.
Regionale Staalagenda
Bijgaand treft u de Regionale Staalagenda 2016 aan waarin Tata Steel een doorkijk geeft naar 2020 en haar ambities op het gebied van vitale economie, duurzame energievoorziening en een gezonde leefomgeving.