Uit vele inspraakreacties – die soms namens een groep belanghebbenden werden gedaan – blijkt dat ons beeld, dat er een grote behoefte bestaat aan meer woningen, klopt. Bijvoorbeeld in West-Friesland maar ook in het Amstellandgebied.
De titel, een ‘schiereiland in ontwikkeling’ is een goede typering voor de toekomst van Noord-Holland, op het gebied van wonen en op het gebied van mobiliteit. Tegelijkertijd geeft het aan waar het risico ligt; Noord-Holland moet aangesloten blijven. Investeringen in het openbaar vervoer en de hoge snelheidslijn garanderen toekomstbestendige verkeersbewegingen zodat mensen zich goed kunnen verplaatsen en niet allemaal op dezelfde plaats hoeven te wonen.
Uit de reacties tijdens alle
bijeenkomsten is gebleken dat de ontwikkeling van de MRA-regio en gebieden
daarbuiten hand in hand gaan. Tevens blijkt uit de inspraakreacties van
gemeenten en regio’s, dat een grote behoefte bestaat aan vrijheid en ruimte om
eigen bouwplannen te ontwikkelen en allerlei typen woningen te realiseren. Wij
herkennen dat. ‘Lokaal wat kan, regionaal wat moet’ is hierbij een belangrijk
uitgangspunt.
De VVD blijft natuurlijk tegen iedere
uitbreiding van ”Wind op Land”.
Bij het toepassen van nieuwe manieren om energie op te wekken, moeten we erop letten dat het typische Noord-Hollandse landschap niet verder wordt aangetast. Zonnepanelen kunnen bijvoorbeeld eerst op alle beschikbare daken gelegd worden.
Vanuit de lokale fracties werden tijdens de bijeenkomsten in Haarlem en Hoorn slimme voorstellen gedaan en gehoord over verdubbeling van de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad of het aanleggen van spoorverbindingen om Lelystad heen, zodat de verkeersbewegingen voor Vliegveld Lelystad kunnen worden gefaciliteerd. Ook een vliegveld op zee is een waardevolle suggestie, die in de toekomst aanleiding kan zijn voor aanpassing van de visie.
In de samenwerking met de regio’s
en de MRA liggen grote kansen voor woningbouw en groei, waarbij de verdeling
van woningen goed gemonitord moet worden. De thema’s verduurzaming en
energietransitie zijn realistisch opgenomen in het concept. De VVD blijft
vraaggestuurd bouwen gebaseerd op onderzoeksresultaten en input uit de regio
ondersteunen.
De VVD luistert naar de vertegenwoordigende
organen in de regio’s waarbij dynamische invloeden en ontwikkelingen van belang
zijn die betrokken worden bij de keuzes. Ook
in de volgende stappen richting de definitieve Omgevingsvisie horen we graag uw
mening!
Paul Slettenhaar
Woordvoerder RO
De participatiebijeenkomsten zijn georganiseerd door Provinciale Staten van Noord-Holland ten behoeve van de Omgevingsvisie NH 2050, die komend najaar wordt vastgesteld door PS. Deze bijeenkomsten waren bedoeld om aandachtspunten en meningen op te halen voorafgaand aan de formele terinzagelegging, zodat de Statenleden deze input konden meenemen. De opbrengst is besproken in de commissievergadering R&W van maandag 28 mei. Deze zomer wordt de ontwerp-Omgevingsvisie gedurende 6 weken ter inzage gelegd en in die periode kan iedereen een zienswijze indienen.