Lees hieronder de toelichting van Esther en Klaas-Jeroen op de belangrijkste punten die de VVD op basis van ons
verkiezingsprogramma heeft weten binnen te halen.
Download hier het Coalitieakkoord ‘Verbindend vooruit!’
Versnelling
van woningbouw door meer ruimte en ondersteuning te bieden
De
woningnood is hoog in Noord-Holland en staan we voor de enorme uitdaging om tot
en met 2030 184.000 woningen te realiseren. Om dit te versnellen:
· Worden in de provincie onder
voorwaarden buitenstedelijk mogelijkheden gecreëerd voor woningbouw in
aansluiting op bestaande bebouwing en bieden we ruimte aan initiatieven aan de
randen van bebouwing, waaronder dorpen en kernen.
· Wordt er samen met
gemeenten ruimte gezocht voor een verantwoorde verdichting van de lintbebouwing.
· Biedt de provincie samen
met gemeenten ondersteuning aan agrarische en niet-agrarische bedrijven in het
landelijk gebied die hun bouwpercelen willen transformeren naar 1 tot 3
woningen.
· Komen er meer
mogelijkheden voor flexwoningen en tijdelijke woningen.
· Worden gemeenten
ondersteund om de woningbouw te versnellen met extra ambtelijke capaciteit, een
OV-knooppuntenaanpak en een nieuw Investeringskader Woningbouw Ontwikkeling.
Bij
ruimtelijke ordening inzet op behoud van economische bedrijvigheid
De
komende periode moeten stevige keuzes gemaakt worden bij de inrichting van de
provincie waarbij we oog houden voor het belang van de Noord-Hollandse
bedrijvigheid. Zo:
· Kan in specifieke
gevallen, indien er aanleiding toe is, de begrenzing van het Bijzonder
Provinciaal Landschap (BPL) worden herzien.
· Blijft de bestaande
ruimte voor bedrijven en industrie in ieder geval behouden, ook voor de zware
milieucategorieën, met name in het Noordzeekanaalgebied en bij Den Helder.
· Krijgen bedrijven die
willen verduurzamen van ons de tijd die daarvoor nodig is en ondersteunen we.
· Spant de provincie zich
binnen het Noordzeekanaalgebied tot het uiterste in voor het behoud van een
scheepsreparatiewerf, blijft de huidige reservering op de Houtrakpolder van
toepassing en dragen we bij aan de energiehaven in IJmuiden. In Den Helder
wordt een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van het Maritiem Cluster.
· Wordt het groot belang van
Schiphol met haar multimodale hubfunctie gezien voor de economie en de
werkgelegenheid waarbij gestreefd wordt naar een evenwicht tussen duurzame
bereikbaarheid en een gezonde leefomgeving.
· Werkt de provincie mee
aan een schone en groene staalindustrie in de IJmond en staat open voor het
gesprek over een nieuwe Tata Steel dat ook zicht geeft op een duurzame toekomst
voor de staalindustrie in de regio en de daarbij behorende werkgelegenheid.
Meer
investeringen in een betere bereikbaarheid
Om
de verkeersveiligheid en doorstroming op de Noord-Hollandse wegen te verbeteren
nemen we de volgende maatregelen:
· Op het gebied van
beheer en onderhoud van de bestaande provinciale infrastructuur wordt de basis
op orde gebracht en wordt hiervoor extra geld uitgetrokken.
· Er wordt geïnvesteerd in
de verbetering van bestaande en aanleg van nieuwe infrastructuur in alle Noord-Hollandse
regio’s. Alle projecten in de studiefase kunnen door extra gelden doorgang
vinden richting planning en uitvoering.
· De komende periode wordt
er doorgewerkt aan het verkrijgen van financiering bij het Rijk en andere
partners voor de verbinding A8-A9.
· We zetten ons in voor
een onbelemmerde doorvaart van de scheepvaart, in elk geval op de route van de
zeesluis IJmuiden naar de Oranjesluizen in Amsterdam en wordt er duidelijkheid gegeven
over het verlengen van de Koopvaardersschutsluis in Den Helder.
Versterking
van vestigingsklimaat voor een krachtige economie
Samen
met de bedrijven en kennisinstellingen in Noord-Holland zetten we ons in voor
een economisch vitale provincie. We hebben daarvoor de volgende ambities:
· Om het contact voor
bedrijven met de provincie te stroomlijnen verkennen we de mogelijkheden voor
een centraal loket ‘werken en ondernemen’.
· We hebben de ambitie om
de meeste MKB-vriendelijke provincie te worden van Nederland door het
vereenvoudigen van provinciale regelgeving, het versnellen van procedures en
toe te zien op snelle vergunningverlening.
· Om de aansluiting van
het onderwijs op de (regionale) arbeidsmarkt te verbeteren brengen we scholen,
bedrijven, sociale partners en kennisinstituten bij elkaar waarbij we extra
aandacht besteden aan de omscholing van werknemers en mensen die nu niet
werken.
Klimaatmaatregelen
en energietransitie moeten op draagvlak kunnen rekenen
Bij
de verdere verduurzaming van Noord-Holland letten we op het draagvlak, de
betaalbaarheid en de uitvoerbaarheid van maatregelen. Dit doen we door:
· Bij de plaatsing van
windmolens een voorkeursvolgorde uit te werken in de vorm van een windladder
waarbij de eerste voorkeur uitgaat naar zee en industrieterreinen. Bij de
beoordeling van nieuwe initiatieven voor windmolens op land wordt er geanticipeerd
op de nieuwe landelijke normen en spannen we ons maximaal in voor de
bescherming van de gezondheidsaspecten op basis van de nieuwste
wetenschappelijke inzichten. Bij de planning van eventuele windmolens nabij
gemeentegrenzen laten we gemeenten een onderling afsprakenkader opstellen. Ook
is voldoende draagvlak en participatie een randvoorwaarde.
· Bij het opwekken van
zonne-energie voor de voorkeursvolgorde een zonneladder te volgen waarbij we
ons inzetten voor dubbel ruimtegebruik zodat het niet nodig is om grootschalige
zonneweides in het buitengebied in te richten.
· De komende jaren
onderzoek te doen naar small modular reactors (kleine kerncentrales) en hiervoor
een aanvraag in te dienen bij het Rijk dat een onderzoeksbudget beschikbaar
heeft gesteld.
· De netcongestie tegen
te gaan door ruimte te maken voor nieuwe infrastructuur, waaronder
transformatorstations, aanlanding van windenergie op zee en het
waterstofnetwerk.
Een
landelijk gebied waar de landbouw toekomstperspectief heeft
We
zetten ons in voor een vitaal en leefbaar platteland met voldoende
voorzieningen en waar agrariërs een goede boterham kunnen verdienen. Zo:
· Spant deze coalitie
zich tot het uiterste in om onteigening te voorkomen waarbij op basis van de
lopende gebiedsprocessen onteigening de komende collegeperiode niet aan de orde
lijkt.
· Realiseren we ons dat
de zorgvuldige aanpak in gebiedsprocessen ertoe kan leiden dat we soms een
andere eindtermijn hanteren voor de realisatie van het Natuurnetwerk Nederland
(NNN).
· Wordt alles op alles
gezet om de ganzenpopulatie te verminderen waarbij de winterrust op
boerenakkers als proef wordt afgeschaft en zolang de populatie niet is
teruggebracht het eigen risico voor agrariërs wordt verlaagd tot 5%.
Solide
financiën waarbij we ambities zo efficiënt en effectief mogelijk verwezenlijken
· Naast bezuinigingen is
het om alle ambities te realiseren noodzakelijk om de opcenten op de
motorrijtuigenbelasting te verhogen naar 77,4%. We blijven hiermee de laagste
opcenten van Nederland houden.