Nota grondbeleid - geen beperkende voorwaarden!

In de vergadering Mobiliteit en Financiën van 14 april kwam het Grondbeleid aan de orde met als onderdeel daarvan de mogelijke invoering van extra voorwaarden voor het duurzaam verpachten of verkopen van gronden.

Naar aanleiding van eerdere stukken in de commissie Natuur, Landbouw en Visserij uitte de VVD fractie, bij monde van Hans van Straaten, haar zorg over de uitvoerbaarheid van dit beleidsonderdeel en het draagvlak voor een deel van de maatregelen. Verduurzaming moet vanuit de ondernemers zelf komen, het is niet aan de overheid zich te mengen in de bedrijfsvoering. Quick-wins als een bepaling van de maximale afstand van het bedrijf tot het verpachte perceel en het invoeren van langdurige pachtcontracten kunnen wel op onze steun rekenen.

Door een reactie van zowel VVD als CDA richting gedeputeerde Post die verantwoordelijk is voor de nota én gedeputeerde Bond, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van dit specifieke onderdeel van het grondbeleid, heeft de heer Bond n.a.v. de opmerkingen toegezegd dat hij in het beleid voor duurzame pacht geen voorwaarden gaat opnemen die ingrijpen in de bedrijfsvoering van de betrokken ondernemers. Een toezegging waarmee zowel de natuur als de (toekomstige) pachters van provinciale gronden zijn gediend!

Andrea van Langen
Woordvoerder Natuur, Landbouw en Visserij