VVD Bestuurdersavond ondanks mistplaag en horrorfiles meer dan geslaagd

Alsof de weergoden ermee speelden trok er dinsdagmiddag en avond een hevige mistdeken over grote delen van Noord-Holland. De gevolgen waren grote files en daardoor veel extra reistijd. Het doorzettingsvermogen van de genodigden van de VVD bestuurdersavond 2017 werd daarmee op de proef gesteld, maar het deed ons deugd om te zien dat men in grote getalen het Provinciehuis wist te bereiken.

Met een iets verlaat programma ving de avond aan met een welkomstwoord van fractievoorzitter Erik Annaert. In zijn toespraak prees Annaert het realisme en optimisme dat VVD’ers kenschetst. Over realisme: “realistisch zijn wij zeker. Idealisme is goed, maar het moet niet leiden tot luchtfietserij”. Ook over het optimisme had Annaert een treffende omschrijving: “optimisten zijn wij ook. Er is aan het einde van de tunnel altijd licht. Dat die tunnel soms eerst gegraven moet worden is een verantwoordelijkheid waarvoor de VVD niet wegloopt”.

Ondanks de slechte tijden die wij in het land allemaal gevoeld hebben, memoreerde Annaert aan de recente economische cijfers die laten zien dat het gelukkig weer beter gaat met Nederland én Noord-Holland. Het aantrekken van de banenmarkt en de explosieve exportcijfers van de agrarische sector waren daar enkele voorbeelden van. Annaert eindigde zijn verhaal met een blik op de komende verkiezingen: “hoewel we ook realistisch blijven waar het gaat om peilingen zien we een trend die ons gunstig gezind lijkt. Wat mij betreft volkomen terecht. Dit mooie land heeft immers recht op realisten en optimisten”. https://pbs.twimg.com/media/C29VlZGXAAAksWg.jpg:large https://pbs.twimg.com/media/C29VlZGXAAAksWg.jpg:large

Het tweede deel van het programma betrof de presentatie van Statenlid Paul Slettenhaar. Met zijn presentatie nam hij de genodigden mee over het onderwerp Omgevingswet/visie. Iedere gemeente krijgt met deze nieuwe wet te maken en ook de provinciale omgevingsvisie is voor gemeenten van groot, richtinggevend belang.  Daardoor was het goed om als bestuurders en raadsleden uit de verschillende regio’s hierover met elkaar het gesprek aan te gaan.

Naast het informeren over de omgevingsvisie deed Slettenhaar ook nog een aantal voorstellen. Zo wil hij in september een ‘tussenbalans’ houden waarbij gekeken wordt naar de tot dan toe behaalde resultaten. Ook wil hij voornamelijk de regio’s aan het woord laten door bij hen onderwerpen op te halen waarvoor zij vinden dat er aandacht moet zijn met betrekking tot de provinciale omgevingsvisie.

Na de presentatie gingen de genodigden uiteen in verschillende themasessies. Tijdens deze sessies kon men met de Statenleden het gesprek aangaan over meer specifiekere, aan de omgevingsvisie gerelateerde onderwerpen. Het ‘ophalen’ uit de regio’s kreeg daarmee zijn eerste gestalte.

Uiteraard werd de avond vervolgens afgesloten met een gezellige borrel. Daarmee kwam er een einde aan de VVD Bestuurdersavond 2017. De fractie kijkt terug op een zeer geslaagde en gezellige avond. Het belang van dit soort avonden is voor de VVD Noord-Holland erg groot, temeer omdat het de gelegenheid biedt om over uiteenlopende onderwerpen met VVD’ers uit de verschillende regio’s het gesprek aan te gaan. Wij hopen u dan ook volgend jaar weer te mogen ontvangen in de ambiance van het sfeervolle Noord-Hollandse Provinciehuis.

Tekst: Joël van der Veer - Beleidsmedewerker VVD Statenfractie Noord-Holland