Twijfels over aanleg voetbalcomplex Egmond

Egmond aan den Hoef - Diverse Noord-Hollandse Statenfracties plaatsen ernstige kanttekeningen bij de voorgenomen aanleg van een nieuw voetbalcomplex in een bollenconcentratiegebied aan de rand van Egmond aan den Hoef.

VVD-Statenlid Esther Rommel vindt het onbestaanbaar dat de gemeente Bergen de plannen doorzet om aan de Egmonderstraatweg voor de drie fusieclubs nieuwe sportvelden aan te leggen, terwijl er een minder ingrijpend en goedkoper alternatief voorhanden is. 'Het bestaande complex van Zeevogels kan prima worden uitgebreid.'

Kritische vragen
De liberale politica legde verantwoordelijk gedeputeerde Joke Geldhof maandag in de Statencommissie Ruimte, Wonen en Water enkele kritische vragen voor. Samen met de SP maakt ze zich zorgen. Ze kregen daarbij bijval van GroenLinks en CU-SGP, die ook om extra toelichting vroegen, desnoods schriftelijk. 'Binnen twee weken willen we weten, of en zo ja waarom het provinciaal bestuur ineens positief tegenover deze locatie lijkt te staan. In 2013 kon van een bestemmingswijziging nog geen sprake zijn.'
Volgens Rommel kent de beoogde locatie louter nadelen. 'Het open zicht op de strandwallen verdwijnt, de fauna wordt 's avonds verstoord door het kunstlicht en we raken historische geestgronden kwijt. Daarbij komt dat we betwijfelen of de bollengrond die verloren gaat, kwalitatief wel kan worden gecompenseerd. Sowieso wordt het een geld verslindende operatie. Bollentelers hebben al veel in geïnvesteerd in goede teeltgrond en wij als provincie trouwens ook met de subsidiëring van het wateraanvoerplan.'