VVD verzoek om Open Data gehonoreerd

Maandag is besloten dat informatie die vanuit Provinciale Staten van Noord-Holland op het internet wordt gepubliceerd ook beschikbaar wordt gemaakt als Open Data.

VVD verzoek

Naar aanleiding van het verzoek van de VVD in oktober 2016 heeft het presidium van Provinciale Staten Noord-Holland afgelopen maandag besloten dat Stateninformatie zoals deze op het internet wordt gepubliceerd ook beschikbaar wordt gemaakt als open data.

"Dit is goed nieuws voor de informatiepositie van inwoners, belangenbehartigers, Statenleden en journalisten in Noord-Holland!" aldus woordvoerder Femke Lagerveld. PS ontvangen hierover binnenkort nader schriftelijk bericht.

Wat is Open Data?

Open Data is een verzamelnaam voor gegevens die voor iedereen vrij beschikbaar, via het internet en zonder beperkingen van auteursrecht, privacy of veiligheid toegankelijk zijn. De gegevens zijn opgesteld in een open en machine-leesbare structuur, liefst een Open Standaard.

Voorbeelden van data die van belang kunnen zijn voor maatschappelijk hergebruik zijn gegevens over openbaar vervoer, milieu, demografie, veiligheid en ruimtelijke inrichting.

Open(bare) Data in Noord-Holland

Via de website is de Stateninformatie van de provincie voor iedereen toegankelijk. Daarmee voldoet het aan de kwalificatie van Openbare Data en is het in die zin toegankelijk gemaakt. In deze vorm zijn de Stateninformatie echter nog geen Open Data.

Hiervoor is nodig dat individuele elementen waaruit Stateninformatie is opgebouwd ook als zodanig benaderbaar zijn, dus niet gepubliceerd als website of gebundeld in een PDF. Het zal zo moeten zijn dat agendaonderwerpen, memo’s, documenten, besluiten, vervolgacties, et cetera, elk voorzien van meta-kenmerken, vanuit een logische en machine-leesbare structuur zijn te benaderen.

Voordelen van Open Data?

Transparantie; door informatie openbaar én als open data aan te bieden biedt de overheid maximale transparantie.

(Burger)participatie; door overheidsgegevens te delen tijdens het proces van beleidsvorming, kunnen inwoners en betrokken partijen op basis van een gelijke informatiepositie meedenken en bijdragen aan het op te lossen vraagstuk.

Efficiëntie en kwaliteitsverbetering binnen het overheidsproces; door gegevens geautomatiseerd en eenvoudig herbruikbaar te delen, versnelt de overheid de samenwerking met partijen die opdrachten uitvoeren.

Femke Lagerveld