Echter was de Nulplus-variant niet volledig uitgewerkt. Om
een Milieu Effect Rapportage (MER) te kunnen opstellen en ook iets zinnigs te
kunnen zeggen over de aanlegkosten, moest de Nulplus-variant uitgewerkt worden
tot eenzelfde niveau als de andere varianten.
Lichte voorkeur
Begin dit jaar lag er (na inspraakrondes en werkateliers) een
uitgewerkte Nulplus-variant op tafel. Niet de gewenste verdiepte weg, maar een
weg op pootjes. De verdiepte variant is van tafel gehaald wegens gebrek aan
ruimte. De ruimte in Krommenie is immers beperkt en wordt afgebakend door
woningen en spoor. Er is naar een alternatief gezocht en dat werd een viaduct
door Krommenie met als alternatief een tunnel. Beide varianten voldoen, maar er
is een (lichte) voorkeur voor de verhoogde variant. Dit omdat het risicoprofiel
bij aanleg van een tunnel hoger is en er een reële kans is op extra kosten
tijdens de aanleg.
Dilemma
De uitspraak ‘een tussen haakjes lichte voorkeur’ is voor veel fracties een aanleiding om aan te dringen om de tunnelvariant van de Nulplus als vierde variant aan de MER toe te voegen. Gedeputeerde Post heeft toen aangegeven dat ze aan de stuurgroep zal voorleggen om nog een variant de MER-procedure in te laten gaan.
De stuurgroep heeft echter op haar beurt geadviseerd om dat
vooral niet te doen. De regio zit niet te wachten op verdere vertraging en
wenst nu door te gaan met de MER studie. Daarmee had de gedeputeerde een dilemma, luistert ze naar wat een meerderheid
in Provinciale Staten wil of luistert ze naar de regio? Ze besloot, terecht, te
luisteren naar de regio en geen extra variant mee te nemen naar de MER.
Interpellatiedebat
Afgelopen Statenvergadering (10 april) is er door GroenLinks
een interpellatie debat gevoerd met als doel om middels een motie af te dwingen
opnieuw een studie te doen naar de mogelijke varianten. Daarbij ook ruimte
gevend aan nieuwe initiatieven van bijvoorbeeld LTO.
In dit debat heeft de VVD aangegeven geen behoefte te hebben
aan het toevoegen van welke variant dan ook. De gedeputeerde heeft geluisterd
naar dat wat er in de stuurgroep gezegd is. Daarmee voldoet ze wat ons betreft
aan het eerder veel gehoorde verzoek in de Staten om goed naar de regio te
luisteren. Het is dan ook vreemd dat veel partijen nu van mening zijn dat -
tegen de wil van de regio in - nieuwe varianten moeten worden toegevoegd waardoor
het proces zou vertragen.
Keuze voorkeursvariant
De motie van GroenLinks kreeg uiteindelijk enkel steun van
de oppositie. Daarmee gaat de MER-procedure nu van start met de 3 varianten
(Nulplus-, Heemskerk- en Golfbaanvariant). De verwachting is dat rond de zomer van
2017 de resultaten bekend zijn. De voorkeursvariant zal dan vlak na de zomer
worden vastgesteld.