Interpellaties in Provinciale Staten

In de Provinciale Statenvergadering van 10 april jl. zijn twee interpellatieverzoeken gehonoreerd. Eén over de verbinding A8-A9 namens GroenLinks en de SP en één over informatievoorziening door GS namens CU-SGP, GL, PvdD en de SP. Het doel van een interpellatie is om informatie te verkrijgen van een bestuur(der) over een actueel of gevoelig onderwerp, dat niet op de agenda vermeld staat (Provinciewet, artikel 151, lid 2).

Weinig gebruikt instrument

Een interpellatieverzoek in Provinciale Staten komt weinig voor (in NH sinds 2013 één keer per jaar, in 2016 twee keer), wat aangeeft dat het een relatief zwaar middel is. In Noord-Holland gelden nog enkele aanvullende regels, zoals instemming van minimaal een vijfde deel van de leden van Provinciale Staten. Ook moet het verzoek een duidelijke omschrijving bevatten van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen (Reglement van orde PS N-H 2015, artikel 44).

Drukmiddel

Dit recht is een belangrijk instrument waarmee stevige druk kan worden uitgeoefend op een college of gedeputeerde. Het doel van een interpellatie is het verkrijgen van informatie die van belang is om een onderwerp in zijn volledigheid te kunnen beoordelen. Gelet op de zwaarte van het middel moet dit beperkt worden ingezet om juist de 'waarde' daarvan niet te laten devalueren.

Op maandag 10 april betrof het twee onderwerpen die uitvoerig in de commissies zijn besproken en waarvoor zelfs extra commissievergaderingen zijn georganiseerd. Tijdens beide interpellaties gaven de gedeputeerden duidelijk aan dat alle informatie ter beschikking stond aan de Staten. Daarnaast herhaalden zij hun uitleg zoals die gegeven is in de extra commissievergaderingen.

Niet vanzelfsprekend

Het lijkt weliswaar usance om interpellatieverzoeken per definitie te honoreren, echter zal de VVD die verzoeken altijd op inhoud beoordelen. Dat is dan ook reden voor de VVD geweest om maandag jl. tegen deze beide verzoeken te stemmen.

Erik Annaert