Kustzone Noord-Holland reeds voldoende beschermd

Gedeputeerde Staten hebben recent een handtekening onder het Kustpact gezet.

© PNH

Bescherming en recreatieve bebouwing

In het pact maken het Rijk, de kustprovincies, gemeenten, waterschappen, drinkwaterbedrijven en natuur-, milieu- en recreatieve organisaties afspraken om de kust te beschermen en te zorgen voor een goede balans tussen ‘rust en reuring’. De partijen zijn overeengekomen een zonering voor de kustzone op te stellen die duidelijkheid zal geven waar geen nieuwe recreatieve bebouwing is toegestaan en waar wel en onder welke voorwaarden.

Kustzone = kuststrook

De provincie begint met het uitwerken van een toekomstperspectief. De VVD wil de kustzone beperken tot de kuststrook. Dit zal nog veel discussie opleveren, aangezien de meeste partijen het Kustpact aangrijpen om ook het achterland van de kust te ‘beschermen’. In een eerste discussie heeft de gedeputeerde reeds aangegeven de lijn van de VVD te volgen.

Reële balans

De VVD waakt voor het verscherpen van het provinciale kustbeleid. In Noord-Holland zijn reeds voldoende regels om onze kust te beschermen. De rustige delen dienen beschermd te worden, maar er moet ruimte blijven om te kunnen ondernemen en recreëren op het strand.

Jerry Kramer
Woordvoerder RO, wonen, bouwen en Wind op Land