Stilte in Noord-Holland

In de Statenvergadering van 10 april werd gesproken over de toekomst van de Noord-Hollandse stiltegebieden. De stiltegebieden in Nederland staan namelijk onder druk: ze worden steeds minder stil en het worden er langzaam minder.

© Stiltegebied Eierlandse ...

Vooral toenemend wegverkeer en woningbouw spelen de stiltegebieden parten.[1] Hoe met de stiltegebieden omgegaan wordt, is een verantwoordelijkheid die in eerste instantie bij de provincies ligt.

Noord-Holland doet het goed

Maar wist u dat Noord-Holland niet alleen het grootste aantal stiltegebieden heeft in vergelijking met de provincies Flevoland, Utrecht en Zuid-Holland? En ook het grootste oppervlakte aan zulke gebieden? (Ca. 72.000 ha in NH tegenover 57.000 in ZH, 16.000 in U en 1500 in F.)  En dat het aantal stiltegebieden met slechts 4% is gedaald in deze provincie in vergelijking met maar liefst 78% in Flevoland?

Fluisteren op 5 meter

Op basis van de laagste richtwaarde (35 decibel) is bovendien 80% van die gebieden in NH nog steeds stil te noemen. Wat betekent dat, 35 decibel? Gefluister op 5 meter afstand, zelfs de vogels fluiten harder. Weet u waar al die stiltegebieden liggen? Als u nu nee zegt bent u niet de enige: we hebben ons namelijk de afgelopen jaren vooral gericht op het behouden van stiltegebieden en nog te weinig op het benutten ervan, blijkt uit een onderzoek naar stiltegebieden in bovengenoemde  provincies.[2]

Benutten of behouden?

De provincie bepaalt de regels en het beleid voor stiltegebieden. De ene provincie is hierbij meer gericht op het beschermen van de stilte en de andere meer op het beleven van de stilte. GS van NH stelden voor om bij de komende evaluatie van de Stiltegebieden een keuze te maken: voor benutten of voor behouden, of een keuze per gebied.

Standpunt VVD
De fractie van de VVD heeft hierbij een aantal aandachtspunten meegegeven. In de eerste plaats dat de keuzes op gebiedsniveau moeten worden gemaakt in samenspraak met de lokale betrokken partijen. In de tweede plaats dat er realistische maatregelen moeten worden genomen, dus: geen bomen planten als geluidwerende maatregel in een open gebied. En geen geluidsreducerende maatregelen nemen daar waar de kosten niet opwegen tegen de effecten.  Aanbevelingen van de Rekenkamer zoals de toegankelijkheid van stiltegebieden verbeteren en stiltegebieden inzetten om het bereiken van andere beleidsdoelen te ondersteunen, juicht de VVD van harte toe.

Kortom: de VVD pleit voor realistische keuzes op basis van uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid bij de komende evaluatie van de stiltegebieden. Ook als dit, net als in andere provincies, leidt tot minder stiltegebieden. Stiltegebieden die je niet werkelijk als zodanig benut (wanneer recreanten bijvoorbeeld geen toegang hebben) vinden wij niet realistisch. Laten we hierin vooral samenwerken met de betrokken partijen in het gebied, dat is ook waar de omgevingsvisie om vraagt.

Andrea van Langen
Woordvoerder Natuur, Landbouw en Visserij.

[1] http://www.stiltegebiedeninderandstad.nl/

[2] Stiltegebieden in de Randstedelijke provincies, publicatie Randstedelijke Rekenkamer, oktober 2016.