Schiphol: een lust of een last?!

Mainport Schiphol is van cruciale betekenis voor onze economie en een enorme banenmotor. Op de luchthaven zelf werken ongeveer 65.000 mensen. In totaal werken in heel Nederland 300.000 mensen in de luchtvaart.

Lokaal samenwerken voor meer banen

Om meer mensen aan het werk te helpen werkt de Provincie NH samen met Luchtvaart Community Schiphol en Startpunt Amsterdam Nieuw West. Deze samenwerking heeft ervoor gezorgd dat, in korte tijd, 200 mensen een baan op Schiphol hebben gevonden. De provincie gaat ook in 2018 verder met deze samenwerking en breidt dit uit naar andere plaatsen zoals Haarlem, Aalsmeer en Zaanstad.

Buitenlandse bedrijven

Daarnaast heeft Schiphol ook een enorme aantrekkingskracht op buitenlandse bedrijven die zich graag in de buurt van Schiphol vestigen. Dat bijvoorbeeld het Europese medicijnagentschap EMA naar Amsterdam komt, heeft te maken met het vestigingsklimaat. Ook dat levert extra banen op.

Groeibeperking tot 2020

Maar Schiphol brengt ook overlast. Daarvoor is in 2008 het Alders-akkoord gesloten. Hierdoor wordt Schiphol tot en met 2020 beperkt in haar groei door middel van de afspraak dat zij mag groeien tot maximaal 510.000 starts en landingen. De VVD is van mening dat Schiphol daarna, conform de afspraken, ruimte voor groei moet krijgen. 

Ruimte door milieuwinst

Er is veel veranderd in de luchtvaart. Vliegtuigen zijn schoner en stiller geworden en de CO2-uitstoot is aanzienlijk gedaald. De VVD is dan ook van mening dat deze milieuwinst, conform de afspraken, voor 50% ten goede moet komen aan ruimte voor groei van Schiphol. 

Verdere innovatie

De VVD gelooft in de innovatiekracht van ondernemende bedrijven. Denk daarbij aan onderzoeken naar gebruik van duurzame biobrandstoffen maar ook het vliegen met schonere motoren en het efficiĆ«nt inzetten van vliegtuigen. Deze mogelijkheden verlaagt de CO2-uitstoot. Daarnaast werkt KLM momenteel mee aan onderzoek van de TU Delft om een vliegtuig te ontwikkelen dat 50% efficiĆ«nter en stiller is. Het toestel moet in 2025 klaar zijn. De VVD is dan ook van mening dat, bij het aangaan van nieuwe afspraken, rekening moet worden gehouden met een versnelde stijging van milieuwinst. 

Kortom, de komende tijd is er genoeg te doen op, rondom en boven Schiphol. Schiphol is een uitdaging!

Esther Rommel