Woonbeleid en politieke paniek

Even was er lichte paniek aan de Dreef. Het Economisch Instituut voor de Bouw, dat in opdracht van de provincie een onderzoek uitvoerde naar de risico’s voor de realisatie van bestaande woningbouwplannen, stelde in Nieuwsuur dat er te weinig planaanbod in Noord-Holland is.

Gedeputeerde Geldhof (D66) in dezelfde uitzending “De schep kan zo de grond om 116.000 woningen te realiseren”. Een opmerkelijke uitspraak, aangezien de plancapaciteit er op papier wel is, maar in de praktijk harde plannen (waar een bestemmingsplan onder ligt) niet van de grond komen.

Niet slechts binnenstedelijk

De conclusies van het EIB waren voor de VVD een bevestiging van ons standpunt dat we de gehele woningbouwopgave niet alleen binnenstedelijk kunnen oplossen. Zeker op de korte termijn moeten er meer woningen worden gebouwd om de overspannen woningmarkt te verlichten.

Minderheid in Staten

Echter maakt de politieke realiteit het vrij lastig om met een minderheid in de Staten (VVD, CDA en twee eenmansfracties) de strijd aan te gaan. De gedeputeerde, gesteund door de landelijke ladder voor duurzame verstedelijking, en een meerderheid in de Staten blijven geloven in het binnenstedelijk oplossen van de woningbouwopgave.

Onderzoek toont noodzaak

De resultaten van het onderzoek van het EIB waren een eerste aanzet om de andere partijen van de noodzaak te doordringen om meer buitenstedelijk toe te staan. Bij de presentatie van een ander onderzoek zag ook de meerderheid een probleem in het oplossen van ‘onze’ opgave in Almere (MRA). Hoewel men zich hier minder druk maakt over het volbouwen van weilanden was de bereikbaarheid van Almere wel een probleem.

De bereikbaarheid van Almere is inderdaad een vraagstuk, maar waarom zou men daar willen bouwen terwijl onze lokale Noord-Hollandse bestuurders meer willen bouwen en de vraag naar woningen ook buiten Amsterdam alleen maar toeneemt. In feite worden alle cijfers door de plancapaciteit in Almere misbruikt om aan te tonen dat er voldoende plancapaciteit is.

Scheve verhouding

Het is bizar om te zien dat we in Noord-Holland de bevolking van gemeenten laten krimpen om de groei van een stad buiten onze provinciegrenzen te laten groeien. Wat in Almere kan, kan ook boven de MRA, uiteraard niet op de schaal van Almere, maar wel verspreid over de provincie.

In het nieuwe jaar volgt een onderzoek naar de betaalbaarheid van wonen in Noord-Holland. Ook hebben de Staten geld vrij gemaakt voor het OV-knooppuntenbeleid (ondersteunen van plannen voor o.a. wonen rond trein- en busstations). Tevens hebben we in een overleg met onze Zuid-Hollandse collega’s afgesproken samen op trekken om meer woningen te realiseren in Holland.

Jerry Kramer