Van 7 naar 3 naar 1 gemeente in ’t Gooi?

In 2016 heeft Deloitte in opdracht van Gedeputeerde Staten (GS) van Noord-Holland en de gemeenten Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren onderzoek gedaan naar de bestuurskracht van de gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek. Het bestuurskrachtonderzoek is een instrument voor een overheidsorganisatie om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van het eigen functioneren en of de gemeenten voldoende in staat zijn wettelijke taken uit te voeren.

Uitkomst bestuurskrachtonderzoek

Uit het onderzoek is gebleken dat de lokale bestuurskracht van Wijdemeren en de regionale bestuurskracht van de regio onvoldoende zijn. Uit het eigen onderzoek van de gemeente Weesp bleek dat ook de bestuurskracht van deze gemeente onvoldoende is. De betreffende gemeenten hebben daarop hun zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen en het overleg daarover gaven GS begin dit jaar aanleiding de wettelijke procedure voor gemeentelijke herindeling (oftewel de ahri-procedure) te starten om te komen tot maximaal drie gemeenten. 

Huizen, Blaricum en Laren

Deze gemeenten willen een lichte gemeenschappelijke regeling in het leven roepen. GS hebben daarop aangegeven aan welke voorwaarden deze gemeenschappelijke regeling dient te voldoen zodat sprake is van een geloofwaardige en overtuigende wijze van versterking van de regionale bestuurskracht. Deze gemeenten zijn vervolgens met een uitgewerkt voorstel gekomen en dit voorstel is door GS afgewezen omdat deze gemeenten niet in lijn met het voorstel van GS tot een besluit tot bestuurlijke fusie in welke combinatie dan ook zijn gekomen. GS gaan de komende maanden voor deze gemeenten een herindelingsontwerp opstellen.

Er zijn meerdere argumenten waarom een gemeenschappelijke regeling niet de juiste oplossing lijkt te zijn voor de geconstateerde problemen maar het voert te ver deze hier uiteen te zetten. Ongeacht of wij nu voorstander van een zoveelste gemeenschappelijke regeling zijn, lijkt de afwijzing op het voorstel van deze gemeenten nogal summier gemotiveerd. Over deze motivering hebben wij vragen gesteld aan de verantwoordelijk gedeputeerde. Het antwoord was dat dit voorstel op inhoudelijke gronden is afgewezen en dat een meer uitgebreide toelichting zal volgen in het herindelingsontwerp. 

Wijdemeren en Hilversum

Ook voor deze gemeenten zullen GS een herindelingsontwerp opstellen voor een fusie. De eerst haalbare datum voor een fusie is volgens GS 1 januari 2021. 

Weesp en Gooise Meren

Zowel de gemeente Amsterdam als de gemeente Gooise Meren hebben aangegeven dat zij willen fuseren met Weesp. De raad van Weesp is voor een fusie met Amsterdam maar een besluit is nog niet genomen aangezien deze gemeente eerst een referendum over dit onderwerp zal houden. De herindelingsprocedure voor de gemeenten Weesp en Gooise meren wordt verlengd tot na het raadsbesluit na afloop van het referendum. Als de raad van Weesp niet besluit met wie ze gaan fuseren zet de provincie de wettelijke procedure voort. 

Eén gemeente Gooi en Vechtstreek

GS hebben als stip op de horizon op termijn te komen tot één gemeente Gooi en Vechtstreek. Kennelijk zijn GS van mening dat maximaal 3 gemeenten ook niet de beoogde verdere versterking van de regio zal zijn, althans niet voldoende. Als één gemeente toch uiteindelijk het doel is, is het de vraag of deze tussenstap niet moet worden overgeslagen. Volgens de gedeputeerde ontbreekt daarvoor op dit moment nog voldoende draagvlak. 

Femke Lagerveld