Impuls tegen verloedering en voor verduurzaming Noord-Hollandse winkelcentra

De coalitiepartijen VVD, CDA, PvdA en D66 in Noord-Holland stellen 600.000 euro beschikbaar om gemeenten en ondernemers te helpen leegstand en verloedering in hun winkelcentra tegen te gaan. In een debat in Provinciale Staten pleitte VVD woordvoerder Marco Wiesehahn er met het CDA voor dat binnen dit programma winkeliers ook geholpen kunnen worden bij het in kaart brengen van verduurzamingskansen. Aan dat pleidooi heeft Gedeputeerde Jaap Bond gehoor gegeven.

© Pixabay - Jorg Moller

"Dit is goed nieuws voor winkeliers in winkelcentra", zegt Wiesehahn. "Met het klimaatakkoord dat nu in Den Haag wordt voorbereid zullen er stevige verduurzamingsslagen gemaakt moeten gaan worden, ook in onze regio. Het is dan belangrijk te weten waar we verduurzamingskansen kunnen verzilveren. Ook in winkelcentra liggen kansen op energiebesparing en- opwekking. Dan is het goed in zo een programma dat vraagstuk voor ondernemers gelijk mee te nemen".

Aanvragen voor financiĆ«le ondersteuning bij het in kaart laten brengen van verduurzamingskansen worden tot 50% door de provincie gesteund. de rest van het bedrag moet bijeengebracht worden door de gemeente of ondernemers zelf. De provincie steunt aanvragen vanaf 5.000 euro.