Vinger aan de pols bij Schiphol op zee!

Een luchthaven in zee? Alleen als de belangen van Noord-Holland worden meegenomen!

Op dinsdag 15 mei is in de Tweede Kamer met een ruime meerderheid motie 317 aangenomen. De Kamerleden willen graag weten of het mogelijk is om een luchthaven in zee te bouwen en daarnaast of het mogelijk is om Schiphol hiernaartoe te verhuizen. In dit onderzoek wordt gekeken naar de maatschappelijke kosten en baten en de consequenties voor vliegveiligheid.

Lusten en lasten

Schiphol is essentieel voor Noord-Holland. Het is een plek waar werkgelegenheid, economie en infrastructuur samenkomen. Daarnaast kennen we in Noord-Holland ook de lasten van een luchthaven op wereldformaat als het gaat om gezondheid en overlast.

Motie

Daarom roept Statenlid Esther Rommel, samen met statenleden van 50Plus, D66 en de Ouderenpartij Noord-Holland de gedeputeerde op dit onderzoek op de voet te volgen en de Noord-Hollandse belangen niet uit het oog te verliezen. De motie is tijdens de Provinciale Statenvergadering van 11 juni met een meerderheid aangenomen.