Van PDF naar open data

De Provincie Noord-Holland gaat samen met de provincies Zuid-Holland, Utrecht, Limburg en de Open State Foundation een website bouwen waarop alle data van Provinciale Staten beschikbaar is. De technische voorbereidingen voor dit systeem zijn al in volle gang en op woensdag 20 juni mag initiatiefnemer Femke Lagerveld deelnemen aan een testdag.

Al in 2016 heeft Femke Lagerveld aandacht gevraagd voor de beschikbaarheid van data en informatie van Provinciale Staten. Op de website van de Provincie Noord-Holland is veel informatie beschikbaar over het werk van de Statenleden. Notulen, moties, besluitenlijsten, stemuitslagen en voordrachten worden in de vorm van PDF’s gedeeld. Vooral voor journalisten, studenten en belangenorganisaties die gebruik willen maken van grote aantallen data en informatie is dit niet gebruiksvriendelijk, in veel gevallen moeten zij handmatig informatie overnemen. Dit is tijdrovend en daardoor erg kostbaar.

Daarom heeft Femke gevraagd om de Stateninformatie aan te bieden in de vorm van open data. Op die manier kan iedereen gemakkelijk en laagdrempelig gebruik maken van de vele bronnen van informatie die de Staten te bieden heeft. En dat gaat nu gebeuren!

Op woensdag 20 juni mag ze het systeem alvast uitproberen, een verslag over deze dag plaatsen we in de Liber. De definitieve website wordt op 9 juli gelanceerd.