Werkbezoek aardwarmte stut vertrouwen

Naar aanleiding van Statenvragen van de VVD Statenfractie over geothermie, is de volledige Statencommissie economie, energie en bestuur op werkbezoek geweest bij ECW op Agriport in Middenmeer.

Het werkbezoek maakte duidelijk dat door goed ingerichte onderzoeks- en veiligheidsprocedures en afdoende boorervaring, aardwarmte goede kansen biedt op veilige en duurzame warmtevoorziening in Noord-Holland.

Gedurende het werkbezoek bleek dat de sector put uit ervaring van 3.000 gangbare gasboringen tot drie kilometer diep in Nederland. Daarbij is heel veel kennis opgedaan over de bodem en de potentiĆ«le risico's van boringen. Nu al zijn er 20 geothermie installaties in heel Nederland actief. Bij een succesvolle energietransitie zal geothermie in 2050 30% van de nationale warmtevraag in Nederland moeten verzorgen.

De VVD in Noord-Holland is voorstander van het ontwikkelen en uitnutten van de kansen van geothermie en waakt daarbij voor veiligheidsrisico's.

"Dit werkbezoek kwam op het juiste moment. Gedeputeerde Staten kon deze zomer geen helder antwoord geven op onze vraag of aardwarmtewinning in stedelijk gebied risicovol is of niet. Bij het werkbezoek aan ECW in Middenmeer zijn veel van onze vragen wel helder beantwoord en zorgen weggenomen. Door intensief seismologisch onderzoek, scherpe overheidsprocedures en afdoende ervaring kunnen boringen tot drie kilometer diep goed gecontroleerd worden uitgevoerd. Dat stut het vertrouwen", aldus VVD woordvoerder energie, Marco Wiesehahn.