VVD Noord-Holland zet doeners in het zonnetje

Volledig verrast, maar ontzettend blij… Dat was de reactie van de ontvangers van de VVD-taart. Vrijdag 8 en zaterdag 9 februari reikten VVD-statenleden en lokale raadsleden tientallen taarten uit aan diverse ‘doeners’ in de provincie Noord-Holland. Een taart waarmee zij vrijwilligers en professionals bedankten voor hun inzet voor bijzondere activiteiten in hun eigen omgeving.

Ieder jaar, rond Valentijnsdag, organiseert de VVD-statenfractie van de provincie Noord-Holland deze taartenactie. Tijdens deze actie (dit jaar voor de 13de keer) zet de VVD vele vrijwilligers en ook professionals in het zonnetje. Deze mensen of organisaties verdienen een taart, omdat zij zich inzetten voor hun buurt, wijk, dorp, stad of zelfs regio. Dit zijn de lokale helden (‘doeners’) van Noord-Holland!

Een aantal ‘doeners’ uitgelicht
Op deze plaats lichten we een aantal 'doeners' extra uit. Zie ook foto's als bijlage bij dit artikel.

Bloemendaal/Heemstede
Ons medeleven met de verhuizing van de kwetsbare groep bewoners en met hun achtervang (familie en verzorgers) van woon/zorgcentrum Wildhoef willen we graag zichtbaar maken met deze taart.

Heiloo
De taart is uitgereikt aan buurtsportcoach Pascale de Hoogh. Zij doet veel – samen met vrijwilligers – om de inwoners, m.n. ook de jeugd, van Heiloo meer te laten bewegen en sporten; afgelopen zomer heeft zij – in samenwerking met de Rotaryclub Heiloo – een zomerkamp georganiseerd voor kinderen uit gezinnen die niet in staat zijn om op vakantie te gaan; bijkomende ontwikkeling was dat hierbij ook integratie van kinderen van statushouders en autochtone kinderen heeft plaatsgevonden.

Landsmeer
Een taart is aangeboden aan het team van Landsmeer Schoon. Zwerfafval maakt een rommelige indruk, is slecht voor de gezondheid en voor het milieu. Bovendien kost het opruimen door de gemeente veel geld. De vrijwilligers van Landsmeer Schoon zorgen met diverse activiteiten dat Landsmeer vrij van zwerfafval is en zij maken bewoners en ondernemers bewust van het probleem rond zwerfafval.

Purmerend
De taart is uitgereikt aan de vrijwilligers van Wij Allemaal – inloophuis voor (ex-)kankerpatiënten.

Velsen
De ‘doeners’ van Aart Aartfonds hebben vrijdag een taart ontvangen. Het Aart Aarts fonds staat voor de kracht en saamhorigheid van Santpoort. Het is een initiatief voor- en door Santpoorters - mensen die van aanpakken weten, doeners die de mouwen opstropen en gezamenlijk iets moois neerzetten: een muziektent als geschenk aan het dorp Santpoort.

Amsterdam
Ook aan Brouwerij De 7 Deugden hebben we een taart uitgereikt. Bij De 7 Deugden vraagt men niet wat mensen mankeert, maar wat ze kunnen. Het initiatief laat zien dat meedoen loont. Niet langs de kant zitten maar ondernemen. Mensen aan het werk helpen en niet alleen de makkelijke gevallen, maar ook als slagroom op de taart dat mensen met een beperking of een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen hier een kans. Proost!

Amsterdam
We hebben een taart uitgereikt aan de vrijwilligers van de Prins Willem-Alexander manege in Amsterdam Zuid-oost. De manege doet veel voor gehandicapten en heeft moeite te overleven. De taart is een waardering voor deze bijzondere ‘doeners’!

Hollands Kroon
Het nieuwe onderkomen van scouting Dirck Rembrantsz is gereed. In Nieuwe Niedorp is een prachtig stukje werk afgeleverd door ca. 30 vrijwilligers voor ongeveer 75 leden uit de wijde omgeving. De Scouting heeft alle medewerking gekregen van de gemeente Hollands Kroon. Daarnaast gaven zo’n zestig bedrijven ondersteuning op verschillende manieren: financieel en in de vorm van diensten en materialen. Al met al een fraai staaltje van burgerparticipatie wat Hollands Kroon zo hoog in het vaandel heeft en is zeker een taart waard.

Medemblik
Emma Buis beheert sinds vorig jaar Kasteel Radboud in Medemblik. Door middel van een grote crowdfundactie is er een nieuw exploitatieconcept bedacht om dit prachtige middeleeuwse monument weer nieuw leven in te blazen. Met de taart spreken we onze waardering voor ondernemers als Emma die met veel moed en doorzettingskracht proberen iets voor elkaar te krijgen.

Wijdemeren

Breedband Wijdemeren heeft zich tot doel gesteld om het glasvezelnetwerk in Loosdrecht verder uit te breiden. Dick Kaas werkt als vrijwilliger ongeveer full-time om dit te realiseren. De problemen waar hij mee geconfronteerd wordt liggen op zowel het technische als het organisatorische vlak. Door zijn onvermoeibare inspanning heeft Breedband Wijdemeren inmiddels de meeste straten in Oud-Loosdrecht op het glasvezelnetwerk aangesloten. De taart is een verdiende blijk van waardering voor zijn tomeloze inzet.

Edam

Een taart is uitgereikt aan de vrijwilligers van stichting Kaasmarkt Edam. Zij willen een stukje cultuur behouden en laten zien, maar er ook gebruik van maken om een potentiële groep toeristen te bereiken. De Edammerkaas is een wereldwijd begrip, het is zonde om daar niet iets mee te doen. Voor Edam is er geen mooier evenement te bedenken dan de kaasmarkt. Het heeft even tijd nodig gehad, maar nu staat er iets waar we allemaal trots op mogen zijn.

Andere taarten zijn uitgereikt aan 'doeners' in onder andere:

• Aalsmeer: stichting Dag Van Je Leven
  • Amstelveen: vrijwilligers wijkcentrum Westwijk
  • Beemster: hospice Thuis van Leeghwater; team Waardevol Beemster, Zonnebloem 50 jaar
  • Blaricum: ouders van basisscholen (verkeersveiligheid)
  • Den Helder: KNRM
  • Diemen: Studio DMN
  • Gooise Meren: Fransien Jongmans (oa Bussum op IJs, wijkvereniging)
  • Haarlem: Industriekring Haarlem
  • Haarlemmermeer: Rotaract Club
  • Heemskerk: Welzijn Broekpolder
  • Hilversum: Wout Appels van vv Victoria 1893