Stikstofproblemen in Noord-Holland: de VVD gooit niet het kind met het badwater weg

In het voorjaar van dit jaar bezegelde de Raad van State het lot van de Programma Aanpak Stikstof (PAS): dit juridisch instrument was onvoldoende om de natuurkwaliteit in Nederland te waarborgen. We troffen een land in rep en roer aan. Bouwprojecten staan stil, ondernemers leven in onzekerheid en wachtlijsten op de woningmarkt blijven bestaan. Statenlid Bas de Wit heeft deze problematiek tijdens de Provinciale Statenvergadering van 30 september beaamd, en tevens betoogd dat de natuur een lief ding waard is. Tegelijkertijd is echter het besef aanwezig dat de natuur geen onderdak biedt aan de 500.000 mensen die de komende decennia in Noord-Holland willen komen wonen. Ook biedt de natuur geen werkgelegenheid voor diezelfde mensen en beschermt het ons niet in de strijd tegen het water.

Snel het vergunningsproces hervatten, dan de natuurkwaliteit verbeteren
De eerste prioriteit voor de VVD Noord-Holland is het hervatten van het vergunningsproces. We willen ondernemers en woningeigenaren – wiens bouwproject stilstaan –  duidelijkheid geven. Kleine projecten dienen wat ons betreft voorrang te krijgen. Daarnaast is het van belang een goed inzicht te krijgen over  de  natuurproblemen in de Natura2000-gebieden. De VVD Noord-Holland wil alleen maatregelen nemen die een bewezen effect op de natuurkwaliteit zullen hebben. We volgen daarbij het kabinetsstandpunt waarin we kiezen voor innovatie in plaats van het geforceerd stoppen van (economische) activiteiten.

Er is meer dan stikstofuitstoot
Nederland is meer dan een land waarin stikstof wordt uitgestoten. De VVD Noord-Holland wil stikstofproblemen in beschermde natuurgebieden dan ook oplossen in samenhang met andere uitdagingen. Internationaal staan wij immers voor grote vraagstukken, denk aan het klimaat en de toenemende voedselbehoefte, waarbij de Nederlandse industrie en agrarische sector wereldwijd een voortrekkersrol spelen. Wij willen niet het kind met het badwater weggooien. Er is ons veel aan gelegen om de natuurkwaliteit in Nederland te vergroten, maar altijd met behoud van de vrijheid, veiligheid en welvaart van onze inwoners.