Startnotities voor de Regionale Energie Strategie (RES)

In de vergadering van Provinciale Staten op 30 september zijn de startnotities voor de Regionale Energie Strategie (RES) voor de regio’s Noord-Holland Noord en Zuid behandeld. Hierin worden afspraken uit het Klimaatakkoord in de praktijk gebracht. Statenlid Joost van Gilse pleitte namens de VVD Noord-Holland voor een haalbare en betaalbare aanpak van de klimaatambities en vooral voor meer innovatie en maatregelen met draagvlak.

Er komt een landelijk dekkend programma van 30 regio’s, waarvan twee in onze provincie. In de RES werken overheden met maatschappelijke partners, netbeheerders, bedrijfsleven en bewoners, regionaal gedragen keuzes uit. Het doel van deze samenwerking richt zich op de opwekking van duurzame elektriciteit en de warmtetransitie in de gebouwde omgeving (van fossiele naar duurzame bronnen).

Er komen scenariobijeenkomsten, werkateliers en tafels. Volgens de VVD Noord-Holland allemaal prima voor professionals en belangengroepen, maar niet voor de gemiddelde Noordhollander en dus niet representatief. Die moet het hebben van zijn lokale volksvertegenwoordigers. Daarom heeft de VVD Noord-Holland gepleit voor ruime zeggenschap voor de gemeenteraden in het proces.

Conform de landelijke blauwdruk wordt helaas uitsluitend gekeken naar (grootschalige) wind en zon op land. Daarnaast wordt ondanks  mooie woorden over innovatie alleen naar deze bewezen technieken gekeken. Het zijn echter instabiele energiebronnen met een beperkte bijdrage aan de totale energievraag en leiden vaak tot aanzienlijke littekens in het landschap. Statenlid Joost van Gilse heeft daarom namens de VVD Noord-Holland een motie ingediend – vervolgens aangenomen –  die het college opdraagt om ook voor andere duurzame energietechnieken (zoals innovaties, CO2 transport en -gebruik, waterstoftechnieken, getijdenenergie, superkritische watervergassing, aquathermie etc.) de mogelijkheden gelijktijdig in kaart te brengen, te stimuleren en nadrukkelijk naast de RES inzichtelijk te maken.

Van belang is nu dat onze VVD bestuurders, vertegenwoordigers en achterban in de gemeenten en waterschappen zich uitgebreid gaan roeren in de bijeenkomsten en participatie. De VVD Statenleden op dit dossier, Hanneke Kaamer van Hoegee en Joost van Gilse, houden graag nauw contact met de raadsfracties in de provincie om hierin samen op te trekken.