VVD Noord-Holland op werkbezoek bij Schiphol

Deze week ging de VVD op bezoek bij Schiphol om er alles te horen over nieuwe ontwikkelingen in de luchtvaart. De ontvangst door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), door Schiphol en door Air France-KLM was bijzonder. De fractie kon binnenkijken bij de luchtverkeersleiders en kreeg uitleg over de ingewikkelde combinatie van vluchten op Schiphol. Luchtverkeersleiders leggen dagelijks een complexe puzzel, rekening houdend met inkomend, uitgaand en doorstekend luchtverkeer op diverse hoogten, met potentiële geluidsoverlast en met weersomstandigheden die het er niet gemakkelijker op maken. Uitleg over de verdeling van het Nederlandse luchtruim tussen militaire en burgerlijke luchtvaart maakte het plaatje compleet. Duidelijk is dat de nieuwe Luchtvaartnota, waar de VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen aan werkt, heel wat meer wordt dan een simpel schriftelijk document. Het aantal gebruikers van het luchtruim neemt toe en tegelijk heeft Defensie met de nieuwe Joint Strike Fighters meer ruimte nodig dan voorheen.

In gesprek met de directies is uitgebreid gesproken over de duurzame ambities van Schiphol en Air France-KLM. Schiphol werkt aan zaken die nu nog onmogelijk zijn, zoals het elektrisch trekken van een taxiënd vliegtuig – er is goede hoop dat dat gaat lukken en daarmee vermindert de uitstoot op de grond substantieel. Bussen en andere vervoersmiddelen op de luchthaven worden al uitstootvrij gemaakt. KLM – Air France heeft, wederom, de nummer 1 positie op de prestigieuze Dow Jones Sustainability Index behaald. Dit is een ontzettende grote prestatie waar de VVD Noord-Holland Air France-KLM van harte mee feliciteert. Verdere vergroening van de vloot, inclusief de aanschaf van vliegtuigen die veel minder geluid maken, behoren ook bij het pakket waaraan Air France-KLM verder werkt. Dat matige groei nodig is om deze ambities betaalbaar te houden, begrijpt de VVD Noord-Holland heel goed. Het pleidooi om niet in tien jaar tijd het succesvolle netwerk af te breken dat in honderd jaar is opgebouwd voor Nederland handelsland onderschrijven we eveneens. Daarbij moeten we Schiphol en Air France-KLM blijven uitdagen om hun vernieuwingen op het scherpst van de snede te blijven doorvoeren want de door burgers ervaren overlast is reëel en verdient de hoogst mogelijke inspanning.

Het bezoek werd afgesloten met een prachtige rit over delen van Schiphol waar je normaliter niet kunt komen, zoals de Kaagbaan, allerlei logistieke centra en als kers op het toetje de hangar voor onderhoud van vliegtuigen. Liefhebbers konden in de cockpit van de Boeing 747 plaatsnemen  of een kijkje nemen in het vrachtgedeelte achterin het vliegtuig. Het maakte duidelijk hoeveel soorten werkgelegenheid geboden worden in dit gebied, niet alleen voor middelbaar of hoger opgeleiden maar ook voor mensen met praktische beroepen, én voor jongeren die hun draai nog niet konden vinden en hier een werkplek vinden met de begeleiding die ze nodig hebben. Een banenmotor van groot belang voor Noord-Holland!