In 20 jaar tijd is het percentage oudere dodelijke slachtoffers met 68%
gestegen tot 119 doden
vorig jaar. Eenzelfde beeld kwam al naar voren uit provinciale informatie
(beantwoording
technische vragen 20 januari 2020) voor Noord-Holland: ‘In 2018 was ruim de
helft van de
verkeersdoden (52%) en ruim twee vijfde van de ernstig verkeersgewonden (43%)
60 jaar of
ouder. Ruim één op de vijf verkeersdoden en één op de tien ernstig
verkeersgewonden was
zelfs 80 jaar of ouder’.
De VVD Noord-Holland is van mening dat, in het licht
van het onderzoek van het CBS, er
grotere spoed is bij het adresseren van het probleem dat een toenemend aantal
70-plussers om
het leven komt op de fiets en heeft daarom de volgende vragen gesteld aan het
college van Gedeputeerde Staten:
1. Deelt GS de toenemende zorg dat juist
oudere fietsers vaker dodelijk slachtoffer of ernstig
verkeersgewonde zijn en dat een grotere spoed betracht moet worden bij het
vinden van
oplossingen? Kan GS een tussenrapportage geven van bovengenoemde pilots?
2. Heeft GS inzicht in de oorzaken waarom oudere fietsers in
Noord-Holland vaker dodelijk
slachtoffer of ernstige verkeersgewonde zijn bij ongevallen? Zo ja, heeft GS ideeën welke
maatregelen effectief
kunnen zijn in de preventie van deze ongevallen? Zo nee, wil GS werken
aan het verkrijgen van meer inzicht en op
welke termijn zou dit tot eerste resultaten
kunnen leiden?
3. Ziet GS in de nieuwe cijfers aanleiding om tussentijds – na het eerste jaar
- te kijken naar het
Bestedingsplan Verkeersveiligheid 2020-2023 en de bestedingen meer in balans te
brengen
met de percentages over risicogroepen in het verkeer?