VVD over RES: verbreding, draagvlak en 600 meter norm

6 oktober 2020 - In de vergadering van Provinciale Staten van 5 oktober zijn de twee concept-Regionale Energiestrategieën (RES) –voor het noordelijke en voor het zuidelijke deel van de provincie– vastgesteld. In de RES worden de afspraken uit het klimaatakkoord op het gebied van de opwekking van zonne-energie en windenergie op land in heel Nederland ten uitvoer gebracht. Statenlid Joost van Gilse (VVD) heeft zich ingezet voor het handhaven van de Noord-Hollandse afstandsnorm van minimaal 600 meter tussen windmolens en woningen en voor meer focus op andere vormen van duurzame energie om ons landschap te sparen.

De VVD NH heeft consequent duidelijke kaders gesteld aan het RES-proces als onderdeel van de energietransitie: Zorgvuldig omgaan met ons landschap en de leefbaarheid, zo snel mogelijk verbreden naar andere energiesoorten naast alleen maar zon en wind op land en géén maatregelen nemen zonder lokaal draagvlak. Lang was nog spannend of bij het ruimte geven aan het bottom-up proces van de RES, de afstandsnorm van 600 meter behouden zou kunnen worden. Uiteindelijk is dit de VVD gelukt en daar zijn we heel erg blij mee!

Het afgelopen jaar zijn er in de RES regio’s scenariobijeenkomsten, werkateliers en tafels georganiseerd om in samenspraak met maatschappelijke partners, netbeheerders, bedrijfsleven en bewoners de concept-RES bottom-up vorm te geven. De VVD vindt deze participatie niet representatief. Slechts 0,1% van de inwoners heeft geparticipeerd, de deelnemers waren zeker geen afspiegeling van de inwoners en de uitkomsten van de bijeenkomsten waren meermaals gekleurd. Joost van Gilse heeft er namens de VVD daarom op aangedrongen dat de gemeenteraden nu alle ruimte krijgen voor discussie èn amendering van de komende RES 1.0. In regioverband betekent dit volgens de VVD ook voldoende tijd om van elkaars aanpassingen kennis te kunnen nemen en hierop weer te kunnen reageren. De gedeputeerde heeft toegezegd hierop toe te zien.

Het RES proces gaat alleen over energieopwekking met zon en wind op land. Er kan voorlopig niet in alternatieven worden gedacht en dat is een gemiste kans. Zon en wind zijn geen stabiele energiebronnen, tasten het landschap aan en voorzien op dit moment (inclusief wind op zee) voor nog geen 3% in het totale huidige energieverbruik. Alleen hiermee gaan we de klimaatdoelen volgens de VVD dus nooit halen! De VVD Statenfractie wil daarom meer focus op andere duurzame energietechnieken zoals aardwarmte, aquathermie, getijdenenergie, superkritische watervergassing etc. (geen biomassacentrales) en heeft met een – aangenomen –  motie gevraagd om een regelmatig voortgangsoverzicht van deze andere energiesoorten in de provincie, zodat we hierop kunnen sturen en ze bij de tweejaarlijkse actualisaties van de RES zo snel mogelijk kunnen gaan inzetten.