VVD maakt zich zorgen over het overbelaste stroomnetwerk in Noord-Holland

Vanochtend kopte het Noord-Holland Dagblad dat Liander het stroomnetwerk op slot zet voor nieuwe grootverbruikers in circa de helft van de provincie Noord-Holland. In de afgelopen paar jaar heeft de VVD al vaker uitgesproken dat we ons ernstig zorgen maken over het stroomnetwerk in Noord-Holland. Die zorgen werden tot nu toe door zowel Gedeputeerde Staten als door Liander gedeeld. Maar zowel Gedeputeerde Staten als Liander hebben ons niet eerder geïnformeerd over de ernst van de problematiek, per vandaag gaat het netwerk op slot.

Als VVD hebben we in de afgelopen jaren ook veelvuldig aangedrongen op het realiseren van meer woningbouw. Het nieuws van vandaag maakt dat de VVD zich afvraagt wat de gevolgen zijn van deze stop in het kader van het realiseren van nieuwe woningen. Straks worden de woningen wel gebouwd maar kunnen ze niet worden aangesloten op het stroomnetwerk.

En dan hebben we het nog niet over het aansluiten van zonnepanelen op grote gebouwen – iets wat al langer in bepaalde delen in Noord-Holland niet lukt. Om die reden heeft de VVD Noord-Holland de volgende vragen ingediend:

Het NoordHollands Dagblad van 16 september kopt; “Liander gooit stroomnetwerk op slot voor nieuwe grootverbruikers in half Noord-Holland” (https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20210915_6413122) . In het artikel valt te lezen dat er op dit moment het electriciteitsnetwerk in Noord-Holland Noord vol is en dat het netwerk vanaf vandaag door Liander voor 4 jaar op slot gezet gaat worden. Naar aanleiding van dit artikel hebben wij de volgende vragen.

1.       Liander gooit per direct het netwerk op slot voor 4 jaar. Hoe lang is Gedeputeerde Staten al op de hoogte van dit besluit en wat heeft u er aan gedaan om dit te voorkomen?

2.       Kunt u zo gedetailleerd mogelijk aangeven wat op de korte, middellange en lange termijn de gevolgen zijn van dit besluit voor de woningbouwopgave, het vestigingsklimaat en de energietransitie met in het bijzonder de res’sen?

3.       Noord-Holland is aandeelhouder van Liander, kunt u middels de het aandeelhouderschap de discussie tot het versnellen van de aanleg van nieuwe netwerken op gang brengen? Kunt u uw antwoord motiveren?