Oplossen woningnood vraagt om onorthodoxe maatregelen

Haarlem, 8 november 2022 – Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen over de begroting 2022 van de Noord-Hollandse Provinciale Staten, heeft de VVD het oplossen van de woningnood als hoogste prioriteit aangewezen. Volgens de VVD zijn de wachtlijsten voor een huurhuis veel te lang en zijn er onvoldoende betaalbare koopwoningen. Veel Noord-Hollanders kunnen daardoor geen passende betaalbare woning vinden. Dit is voor de VVD onaanvaardbaar en er moet ingegrepen worden. De VVD is bereid om extra geld te investeren om in te kunnen grijpen.

De toenemende krapte op de woningmarkt is al langere tijd gaande. Er zijn niet voldoende betaalbare huur- en koopwoningen beschikbaar om aan de behoefte te voldoen. Om de woningnood op te lossen is een goede, gedegen en effectieve aanpak nodig. Die aanpak is beschreven in het, op initiatief van de VVD, ontwikkelde Masterplan Wonen.

Voorzitter van de VVD-fractie Erik van der Maas zegt: “In het Masterplan Wonen zijn een aantal maatregelen opgenomen. Sommige zijn onorthodox, maar die maatregelen kunnen wel zeer effectief zijn.”

Volgens de VVD is één ding zeker: er zijn extra financiële middelen nodig om de maatregelen uit te kunnen voeren. In de provinciale begroting zijn die extra benodigde financiële middelen voor het oplossen van de woningnood nog niet opgenomen, maar die middelen zullen toch ergens vandaan moeten komen.

Volgens Erik van der Maas: “Het oplossen van de woningnood is zo urgent, dat wij bereid zijn extra financiële middelen te genereren voor de provincie via een verhoging van de provinciale opcenten. Deze bereidheid heeft echter wel de voorwaarden dat, ten eerste, de extra inkomsten alleen aan het oplossen van de woningnood mogen worden besteed en dat, ten tweede, de opcenten in Noord-Holland, ook na een verhoging, de laagste van Nederland blijven.”

Het Masterplan Wonen krijgt binnenkort een update van Gedeputeerde Loggen en daarna zullen Provinciale Staten van Noord-Holland deze update in de loop van het voorjaar van 2022 bespreken.