VVD in Noord-Holland wil duidelijkheid over rol provincie tegen overlast halsbandparkiet

De fractie van de VVD in Noord-Holland wil weten wat de rol van de provincie is bij het bestrijden van de overlast voor inwoners door de halsbandparkiet in Haarlemmermeer. Mark Achterbergh-Copier van de lokale VVD had de problematiek bekend gemaakt bij zijn collega's in de provincie. Daardoor werd het de provinciale VVD duidelijk dat inwoners veel overlast ondervinden, bijvoorbeeld door schade aan hun auto's of tuinen. Omdat het gemeentebestuur van Haarlemmermeer eerder al naar de provincie had gewezen, wil de Statenfractie nu weten wat de rol van de provincie is.
Maatregelen nemen op basis van meldingen inwoners
Pieter Dijkman en Bas de Wit van de provinciale VVD hebben zich in de situatie verdiept: "Wij begrijpen dat inwoners van Haarlemmermeer meldingen maken bij hun gemeente. De vraag is of deze meldingen de provincie ook bereiken en, zo ja, welke maatregelen er dan genomen kunnen worden. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat inwoners overlast melden, maar dat gemeente en provincie elkaar vervolgens zitten aan te kijken. Wij willen dat voor inwoners duidelijk is wie wat kan doen aan de overlast."
Het college van Gedeputeerde Staten heeft 30 dagen de tijd om de vragen te beantwoorden. Op basis van de antwoorden zal de VVD bekijken welke eventuele vervolgstappen gezet kunnen worden.