Werkbezoek VVD Noord-Holland bij PepsiCo Noord-Europa

Maandagmiddag 8 januari zijn VVD-Statenleden Gerda Bakker en Bas de Wit samen met de NVDE, Nederlandse Vereniging Duurzame Energie, op bezoek geweest op het hoofkantoor van PepsiCo Noord-Europa. Het bedrijf, onder andere bekend van merken zoals Pepsi-Cola, Duyvis, Quaker en Lay’s chips, heeft verregaande plannen voor de verduurzaming van de chipsfabriek in Broek op Langedijk.

Duurzaamheidsambities van PepsiCo maken indruk

PepsiCo’s duurzaamheidsstrategie, heeft als een van de belangrijkste doelen het verminderen van de CO2-uitstoot. Daarnaast is het doel om de gehele waardeketen van het productieproces van levensmiddelen te verduurzamen. Dit betekent verduurzaming op het gebied van de inkoop van ingrediënten, het maken, het verpakken, het transporteren en het verkopen van producten. Een van de initiatieven om die doelen te kunnen halen is de bouw van een thermische opslag die duurzaam opgewekte energie opslaat. Vervolgens zet de installatie deze energie om in warmte voor het bakken van chips in de chipsfabriek in Broek op Langedijk. Naast vermindering van CO2-uitstoot zorgt deze techniek voor ontlasting van het elektriciteitsnet in de regio door de opslag van ’s nachts opgewekte energie. VVD-Statenlid Bas de Wit (energie) is onder de indruk: “Het vereist veel denkwerk en technische kennis om tot deze oplossing te komen. Het mooie ervan is dat de mensen op de werkvloer er niet eens iets van merken: hun werk blijft gewoon hetzelfde, alleen de warmte wordt anders geregeld. Wel kan zo een besparing van 51% van de CO2-uitstoot gerealiseerd worden. Dat is goed voor het bedrijf en de samenleving.”

Energietransitie gaat niet vanzelf, VVD gaat graag in gesprek
Het werkbezoek aan PepsiCo laat zien dat bedrijven hard bezig zijn met verduurzamen en de energietransitie. Volgens de VVD staat Nederland voor de grootste verduurzamingsoperatie van de economie sinds de Tweede Wereldoorlog. Dit soort voorbeelden laten zien dat bedrijven hierover nadenken en hun verantwoordelijkheid nemen. Het oplossen van de netcongestie blijft daarbij een cruciaal onderdeel van de energietransitie. Daarom heeft de VVD ook het voorstel gedaan dat de provincie samen met bedrijven en ondernemers verkent hoe ze elkaar kunnen helpen en bijstaan bij het oplossen van het netcongestieprobleem. De VVD moedigt bedrijven aan om te kijken hoe ze kunnen verduurzamen en het is daarbij van belang dat de provincie ondernemers helpt waar het nodig is en waar dat kan. Want de energietransitie is iets van ondernemers, de overheid moet er zijn in een ondersteunende en faciliterende rol. Energiewoordvoerder De Wit: “Het bezoek aan PepsiCo was inspirerend, maar liet tegelijkertijd zien wat voor hobbels bedrijven onderweg tegenkomen. Dit gaat ook over het beleid van overheden, bijvoorbeeld de verschillende regels waarmee ondernemers te maken hebben. We roepen ondernemers daarom op om zich bij ons te melden. Ben je bezig je bedrijf te verduurzamen? Laat ons weten waar je tegenaan loopt en wat de provincie daaraan kan doen.”

Voor verdere informatie zie de site van PepsiCo:

Vragen? Neem contact op met Bas de Wit via witb@noord-holland.nl

Bijlage: Ingediende motie VVD netcongestie.