Maidenspeech Laura Ouderkerken en motie vreemd inventariseren weidevogelgebied

Vorige week maandag gaf ons kersverse Statenlid Laura Ouderkerken haar maidenspeech. Dit is de eerste keer dat ze aan het woord kwam in de Provinciale Staten van Noord-Holland. Ze vertelde over haar politieke carrière die op 12 jarige leeftijd begon bij de PvdA. Gelukkig zag ze – zoals als dat zelf verwoordde- het licht toen ze begon te werken en werd ze liberaal.

Ik ben een liberaal in hart en nieren en daarom vind ik eigen verantwoordelijkheid en de vrijheid om je leven te leiden en in te richten zoals jij dat wilt essentieel. Maar ik sta ook voor verbindingen leggen en samen resultaten boeken. De grootste transities en uitdagingen waar wij samen voor staan, spelen zich af in de regio, maar verbeteren we in de provincie. Ik wil mij daar de aankomende jaren voor inzetten. Noord-Holland is een provincie van verscheidenheid: diversiteit van ondernemers, steden, platteland, luchthaven, zeehavens etc. Dit is de kracht van onze provincie, maar ook een flinke uitdaging. En deze  uitdagingen gelden ook voor het landelijke gebied waar ik namens de VVD woordvoerder voor ben.”

Laura pakte gelijk haar kans en diende staande de vergadering een motie vreemd aan de orde van de dag in. “Zo hebben we ook de uitdagingen in het intensieve gebruik van ons landschap en de economische druk die wordt ervaren door boeren, tuinders en grondeigenaren door het aanpassen van landbouwmethoden. Zo verwachten we van de boeren en natuurorganisaties dat ze heel veel maatregelen treffen om de populatie van  de weidevogels in stand te houden en zelfs te verbeteren. Maar ondertussen zien we dat de maatregelen die nu genomen zijn voor bijvoorbeeld het weren van de vos nog niet tot het beoogde resultaten leidt en dat de vos toch vrij spel heeft. Er zou een zorgvuldige balans moeten zijn tussen de bescherming van de weidevogels en de economische belangen van onze tuinders, boeren en ondernemers.” De motie is met een ruime meerderheid van 30 stemmen voor aangenomen.

Laura Ouderkerken - Woordvoerder Landelijk Gebied