VVD is benieuwd naar de gevolgen van het Hoofdlijnenakkoord voor de provincie Noord-Holland

Dinsdag 16 mei hebben de onderhandelaars van PVV, VVD, NSC en BBB hun Hoofdlijnen akkoord gepresenteerd. Dit akkoord van 26 pagina’s en de bijbehorende budgettaire bijlage zal door het nieuwe kabinet verder worden uitgewerkt in een regeerprogramma. Nog in afwachting van dit regeerprogramma, is er nu toch al duidelijk dat het Hoofdlijnenakkoord gevolgen zal hebben op het provinciale beleid van Noord-Holland. Zo wordt de Spreidingswet ingetrokken, vervalt het Transitiefonds en regiodeals worden uitgebouwd tot strategische investeringsagenda’s. Maar wat de precieze effecten zijn is nog niet bekend. Vandaar dat de VVD-fractie schriftelijke vragen heeft ingediend over de gevolgen van het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028 voor de provincie Noord-Holland.

Zo is de fractie niet alleen benieuwd naar de gevolgen van het Hoofdlijnenakkoord op verschillende provinciale beleidsterreinen, ze wil ook weten in hoeverre dit kansen of uitdagingen biedt voor provinciale ambities en doelstellingen. Hierbij moet gedacht worden aan de ambities en doelstellingen die staan geformuleerd in het coalitieakkoord van de provincie ‘Verbindend vooruit!’. Ook de budgettaire bijlage van het Hoofdlijnenakkoord roept vragen op. Welke gevolgen heeft deze namelijk voor de provinciale financiën van de komende jaren? Als laatst vraagt de VVD-Statenfractie zich af of Gedeputeerde Staten van plan is om specifiek de Noord-Hollandse kansen en uitdagingen voor het voetlicht te brengen bij het nieuwe kabinet en de ambtelijke ondersteuning die het Hoofdlijnenakkoord uitwerken in een regeerprogramma.

Klaas-Jeroen Terwal - Fractievoorzitter VVD Noord-Holland Statenfractie