VVD op werkbezoek naar de Amsterdamse Haven: Damen Shiprepair en Waterland Terminal VCK

Op dinsdag 28 mei is een deel van de Noord-Hollandse VVD-Statenfractie samen met nummer 4 op de VVD lijst voor de Europese Parlementsverkiezingen Lennart Salemink en Ondernemend Amsterdam (ORAM), afgereisd naar het havengebied van Amsterdam. Daar werd eerst een bezoek gebracht aan Damen Shiprepair Amsterdam en vervolgens aan de Waterland Terminal van VCK.

Het belang van de Amsterdamse haven

Het grote belang van de Amsterdamse haven stond tijdens het werkbezoek centraal. Als vierde zeehaven van Europa bekleedt de haven een belangrijke functie in de op- en overslag en het transport van goederen over water, weg en spoor naar het Europese achterland. Daarnaast is de haven bezig om flink te verduurzamen, door in te spelen op de circulaire economie en door zelf duurzame energie, zoals waterstof en biobrandstoffen, te produceren, op te slaan en te transporteren. De energie- en grondstoffentransitie spelen voor nu en in de toekomst een belangrijke rol in de haven. Deze energie-, industriële- en logistieke functie van de haven maken dat deze een cruciale functie inneemt voor de strategische autonomie van Europa. “Onze maritieme maakindustrie is vitaal voor een veilig Nederland en Europa”, benadrukt Lennart tijdens het bezoek. De daar gevestigde industrie en de logistieke en energie-technische ketens die er samenkomen bepalen de (on)afhankelijkheden van Nederland en Europa. De haven als grote toevoeging aan Europese strategische autonomie, is en wordt alleen maar belangrijker in een tijd met veel geopolitieke spanningen en instabiliteit.

Damen Shiprepair: ‘Boot moet varen’

Een onmisbaar onderdeel van de Amsterdamse haven is Damen Shiprepair. Het bedrijf dat schepen ombouwt, onderhoudt, repareert en verduurzaamt is al meer dan honderd jaar gevestigd in de werven in Amsterdam-Noord. Zo repareren en onderhouden ze schepen van Defensie, dragen ze bij aan de energietransitie door een grote rol te spelen bij het produceren van onderdelen voor offshore (wind)energie en zijn ze een onmisbare schakel in de havenketen. Ook zijn ze gespecialiseerd in de verduurzaming van schepen. Verduurzamingsmaatregelen van de Europese Unie worden hier realiteit: het verduurzamen van schepen levert werk op, want met een ‘vuil’ schip mag je op veel wateren niet meer varen. Al met al hebben zij unieke expertise die we graag behouden in Europa. “Ik wil het geluid van bedrijven zoals Damen laten horen in Brussel”, laat Lennart aan de medewerkers van Damen weten. Het succesvolle bedrijf staat namelijk onder druk om plaats te maken voor duizenden nieuwe woningen. Wat de VVD betreft mag de oprukkende woningbouw niet leiden tot beëindiging of aanzienlijke krimp van deze belangrijke functie voor het Noordzeekanaalgebied, Nederland en Europa. Er zal eerst toekomstperspectief moeten worden gecreëerd voor deze scheepsreparatiewerf alvorens tot woningbouw over te gaan.

Waterlandterminal van VCK

Als tweede onderdeel van de dag bezochten we de state-of-the-art overdekte Waterland Terminal van logistiek dienstverlener VCK. Door deze ‘one roof all-weather’ terminal heeft de overslag, opslag en distributie van goederen geen last van weersomstandigheden. Hierdoor kan het gehele proces van op- en overslag van short sea en deep sea efficiënt en snel 24/7 doorgaan. Daarnaast heeft de terminal plaats voor opslag van halffabricaten, zoals aluminium, zink, staal, papier, hout en zogenoemde RoRo-ladingen zoals auto’s en bouwwagens, voordat deze door vervoerd kunnen worden naar elders in Europa. De terminal en de ruimte maakt dat ook dit een onmisbare belangrijke actor is in de Amsterdamse haven en in de Europese industrie.