Een logistieke nachtmerrie op de A7 moet worden voorkomen zo vindt de VVD

Begin april is Rijkswaterstaat begonnen met de werkzaamheden aan de brug over het Noordhollandsch Kanaal bij de A7 te Purmerend. Aangezien de steunpunten van de brug niet sterk genoeg zijn voor zwaar verkeer boven de 25 ton, geldt een gewichtsbeperking om de brug over te steken. Echter, gezien de vele overschrijdingen van het maximumgewicht is sinds maandag 29 april de brug ook dicht voor al het zware verkeer, zoals vrachtwagens en bussen.

Als gevolg van deze afsluiting zijn de provinciale omleidingsroutes voor het zware verkeer nu nog belangrijker geworden. Uiteraard vinden we het als VVD belangrijk om onze provincie bereikbaar te houden en te zorgen dat goederen en mensen van A naar B vervoerd kunnen worden. Provinciaal onderhoud aan de omleidingsroutes of nog strengere gewichtsbeperkingen, waarbij vrachtverkeer geweerd wordt op deze omleidingsroutes, zouden betekenen dat er een omleidingsroute van een omleidingsroute moet komen. De VVD pleit om deze logistieke nachtmerrie te voorkomen, vandaar dat Statenlid Jeroen Boer hier twee vragen over heeft gesteld aan gedeputeerde Olthof tijdens de statencommissievergadering van maandag 27 mei.

Allereerst wilde de VVD weten of de gedeputeerde van mening is dat het belangrijk is om de provincie Noord-Holland ook op logistiek gebied goed bereikbaar te houden, en dat het onwenselijk zou zijn wanneer in de huidige fragile situatie met de A7 een omleidingsroute van een omleidingsroute krijgt. Daarnaast vroeg de VVD aan de gedeputeerde of hij kan garanderen dat hij zich maximaal zal inspannen om de huidige provinciale omleidingsroutes gedurende de werkzaamheden aan de A7 Purmerend beschikbaar te houden, en op deze wegen dus geen werkzaamheden of strengere gewichtsbeperkingen te laten plaatsvinden.

In zijn antwoord op deze vragen benadrukte gedeputeerde Olthof dat de provincie ook niet blij is met de ontstane situatie en dat hij de zorg van de VVD deelt. Hij beaamde verder dat het inderdaad een logistieke nachtmerrie zou zijn als er een omleidingsroute van een omleidingsroute moet komen. Echter, volgens de gedeputeerde is er een punt belangrijker dan een logistieke nachtmerrie en dat is de veiligheid van de weggebruiker en de mensen die aan de weg werken. Soms zal er dus voor een logistieke nachtmerrie moeten worden gekozen als blijkt dat de veiligheid van de weggebruikers en wegwerkers niet kan worden gegarandeerd. Toch mag de VVD wel van de gedeputeerde verwachten dat de provincie er alles aan doet om de nachtmerrie zo klein en zo kort mogelijk te houden. Een garantie dat een nachtmerrie wordt voorkomen kan niet worden gegeven, maar de provincie doet haar uiterste best om het te voorkomen, zo sloot gedeputeerde Olthof zijn antwoord af.