VVD vraagt coördinerende rol van provincie bij aanpak wateroverlast in Noord-Hollands duingebied

Het regende pijpenstelen de afgelopen periode. Ook het Noord-Hollandse duingebied is verzadigd van het vele water. Veel (semi) publieke instanties zijn betrokken bij het duingebied. Bij wie moeten de bewoners, bedrijven en recreanten aankloppen met hun vragen en zorgen over de toekomst? De VVD wil hen niet in de kou laten staan en hulp bieden bij hun zoektocht.

Bewoners hebben vochtige huizen, bedrijven hebben minder inkomsten door wegblijvende recreanten en recreanten treffen diepen plassen op wegen en fietspaden. De regenval was zondermeer overvloedig, tegelijkertijd is het niet ondenkbaar dat in de toekomst dergelijke overvloedige regenval vaker zal voorkomen. De overvloedige regenval zullen we nu niet op kunnen lossen, maar we kunnen de bewoners wel helpen met een coördinerende rol van de provincie bij alle (semi) publieke partijen die bij het Noord-Hollandse duingebied betrokken zijn. Er is nadrukkelijk door de VVD verzocht om een coördinerende rol van de provincie in de Commissie Landelijk Gebied van 27 mei jl. In de Provinciale Statenvergadering van 10 juni werd mede door de VVD een motie ingediend voor een coördinerende rol voor de provincie met drie duidelijke doelen:

1.          Een helder overzicht van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van alle (semi-)publieke instanties in het duingebied die betrokken zijn bij de wateroverlast;
  2. Het initiatief te nemen tot bestuurlijk/coordinerend overleg met deze instanties;
  3. Provinciale Staten voor het einde van 2024 te informeren over de uitkomst en de voortgang.

Gedeputeerde Kocken heeft toegezegd hier medewerking aan te verlenen zodat er voor onze bewoners, bedrijven en recreanten helderheid komt wie waarvoor aan de lat staat om overlast als deze in de toekomst te voorkomen.