VVD maakt miljoenen extra vrij voor infrastructuur en woningbouw

Op de valreep van het zomerreces heeft de VVD bij de behandeling van de kaderbrief, waarin de financiële kaders worden vastgesteld voor de begroting van 2025, extra geld weten vrij te maken voor infrastructuur. Zo werd bij het debat over de kaderbrief door fractievoorzitter Klaas-Jeroen Terwal een amendement ingediend waarin er structureel 1 miljoen euro wordt uitgetrokken voor het verkeersveiliger maken van de wegen in de provincie Noord-Holland.

Uit de Brede Basismonitor Noord-Holland blijkt namelijk dat in onze provincie na een jarenlange daling het aantal fatale verkeersongevallen sinds 2013 weer toeneemt. Hiermee wordt het moeilijker om de provinciale ambitie te halen van nul verkeersslachtoffers in 2050. Gelukkig ondersteunt de provincie, naast andere maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren, gemeenten met de ‘subsidieregeling kleine infrastructuur’ om zo lokale verkeersprojecten die zorgen voor veiligere wegen mogelijk te maken. Helaas zijn er gemeenten die hier geen gebruik van kunnen maken, omdat of het budget in een jaar volledig bevraagd is of het percentage van gemeentelijke cofinanciering te hoog is. Daarom vond de VVD het nodig dat met dit amendement hier meer geld voor wordt vrijgemaakt.

Met hetzelfde amendement wordt er door de VVD tevens 1 miljoen euro vrijgespeeld voor het opvangen van eventuele financiële tegenvallers bij het realiseren van een onderdoorgang van de N247 in Broek in Waterland. Deze onderdoorgang is een lang gekoesterde wens van de inwoners en de regio met als doel de regionale bereikbaarheid, de verkeersveiligheid op deze provinciale weg en de leefbaarheid in het dorp te verbeteren. Het amendement werd uiteindelijk met alleen een tegenstem van de SP breed aangenomen.

In dezelfde Statenvergadering werd tevens het door de VVD zeer gewenste ‘Investeringskader versnellen woningbouw’ aangenomen. Met dit investeringskader wordt er door de provincie incidenteel 76,4 miljoen euro beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen om de woningbouw te versnellen. Naast het nieuwe beleid ‘Meer ruimte voor wonen’ van onze eigen gedeputeerde Esther Rommel, waarin gemeenten meer ruimte krijgen om ook aan de randen van hun dorpen en kernen te bouwen, is deze extra financiering zeer welkom. Zo kunnen naast ‘het straatje erbij’ ook grotere woningbouwprojecten worden losgetrokken. Hiermee geven we onze inwoners weer perspectief om een eigen woning te kunnen kopen of er een te huren die bij hun wensen past. En daar is het de VVD uiteindelijk om te doen.