Afgelopen maandag presenteerde de Provincie Noord-Holland de teleurstellende resultaten van het onderzoek naar een robuuste oplossing voor de Verbinding A8-A9. Duidelijk werd dat de Golfbaanalternatief met landschapsplan op dit moment geen doorgang kan vinden gelet op de huidige stikstofproblematiek en de voor de provincie niet op te brengen kosten door de politieke keuze om onder de Stelling van Amsterdam door te gaan i.p.v. erdoorheen. De VVD Noord-Holland wil vasthouden aan het realiseren van een A8-A9 verbinding en is een voorstander om voor een Golfbaantracé route te kiezen die door de Stelling van Amsterdam heen zou gaan, zodat de kosten significant zouden dalen en deze variant wel realiseerbaar zou kunnen zijn.
Noodzaak voor A8A9 verbinding is duidelijk
Een andere belangrijke conclusie op het gebied van bereikbaarheid
was dat zonder de aanleg van een verbinding A8-A9 in 2040 het wegennet vol zal
raken. Dit komt door een groei van het verkeer van circa 20% tot 30% ten
opzichte van 2023 en de sterk toegenomen woningbouwplannen. Er ontstaan
daardoor files op de A7, A8 en A9.
We moeten aan de slag willen we onze steden, dorpen en bedrijven bereikbaar houden.
Overlast voor Krommenie beperken
Tenslotte is nu duidelijk geworden dat bij alle drie de alternatieven de geluidsbelasting langs de N203 in Krommenie daalt. We willen dan ook dat er vaart wordt gemaakt met een verbetering van de leefbaarheid in Krommenie. De provincie komt zo snel mogelijk met een variantenstudie om dat te realiseren. Het doel van de Variantenstudie N203 Krommenie is het beperken van de overlast van het verkeer door een andere inrichting van de N203. Ook dat doel ondersteunt de VVD Noord-Holland en ook hier moeten we aan de slag gaan om zo snel mogelijk tot realisatie van een variant te komen. Dat verdienen de inwoners rondom de N203. We praten al jaren, het is nu tijd voor actie.
Aan de slag
Bovendien ondersteunt de VVD Noord-Holland het doel van de
provincie om nu met extra urgentie werk te maken om de bereikbaarheid van boven
het Noordzeekanaal toekomstbestendig te maken. Daar is samenwerking tussen Rijk
en regio, geld en inzet voor nodig. Dit alles om een verkeersinfarct in onze
provincie te voorkomen. De provincie gaat dit samen met de Vervoerregio
Amsterdam en de betrokken gemeenten aankaarten bij het Rijk en betrekken
daarbij ook een directe verbinding tussen de A8 en A9.
Daarbij wil de VVD Noord-Holland dat, als er toch mogelijkheden
zijn om nu al de capaciteit op de Rijkswegen te verhogen, deze worden
uitgevoerd. Dat kan bijvoorbeeld door de inzet van de extra capaciteit die nog
mogelijk is in de Coentunnel en/of Wijkertunnel. Belangrijk is trouwens ook dat
blijkt uit dit onderzoek dat al de drie alternatieven een positief effect hebben
op de verkeersveiligheid.