Ruimtelijke ordening in Noord-Holland

We willen dat iedereen in Noord-Holland een woning kan vinden die bij hem of haar past. Dat woonwijken, bedrijven, bedrijventerreinen, winkels en recreatiegebieden goed bereikbaar zijn. En dat iedere inwoner zich veilig en prettig kan verplaatsen met de auto, fiets of het openbaar vervoer. Ook moeten ondernemers en boeren de ruimte krijgen om te ondernemen, heeft de industrie ruimte nodig om te verduurzamen en willen inwoners dichtbij huis kunnen recreëren in mooie natuur. Dat maakt ruimtelijke ordening belangrijk: we moeten de schaarse ruimte goed inrichten en de belangen zorgvuldig afwegen. De VVD denkt en handelt vanuit de wensen en ambities van onze inwoners en bedrijven. We helpen, ondersteunen en faciliteren waar dit nodig is. We stellen ook prioriteiten en trekken grenzen als belangen botsen. Dit doen we met alle betrokkenen, zodat we de kennis en kunde benutten die in de provincie aanwezig is. De uitkomsten leggen we per gebied vast in zogenoemde ‘ruimtelijke arrangementen’: de vertaling van de opgaven naar de praktijk in de vorm van afspraken. Dit kan leiden tot aanpassing van de provinciale omgevingsvisie en -verordening. Om de brug te slaan van beleid naar uitvoering, werken we met integrale regionale (investerings)agenda’s van 10 tot 15 jaar. De uitkomst moet duidelijkheid geven over wat wel en niet kan, wáár het kan, en wat de betrokken partijen hier concreet (financieel) aan bijdragen.