Aanlanding wind op zee noodzakelijk, maar een complexe puzzel voor Noord-Holland

Begin 2024 zijn de gemeenteraden en Provinciale Staten geïnformeerd over de plannen van het Rijk om 10 aanlandingslocaties met bijbehorende elektriciteitsroutes te vinden voor de periode 2031-2040. Deze aanlanding is nodig om opgewekte stroom van windmolens uit de Noordzee op het vaste land bij de gebruikers te krijgen, zoals huishoudens en de industrie. In totaal gaat dit om 29 Gigawatt aan stroom. Ter illustratie: 1 Gigawatt stroom is ongeveer goed voor de stroombehoefte van 1 miljoen huishoudens.

Pijler onder Klimaatakkoord met grote effecten op het landschap

De plannen zijn dus heel belangrijk voor Nederland en zijn een grote pijler onder het landelijke Klimaatakkoord. Aan de andere kant vragen deze plannen om locaties met kabels boven en onder de grond. Dit heeft grote effecten op de ruimte en het landschap. Een aanlandingsstation is namelijk al gauw 5,5 hectare (circa 8 voetbalvelden). De minister gaat daar in 2025 een besluit over nemen. Gemeenten en provincie mogen samen een advies uit de regio geven over wat in hun ogen de beste locaties en routes zijn. Vorige week heeft de provinciale VVD-fractie met diverse VVD-raadsfracties uit de regio overleg gehad over wat dit betekent voor Noord-Holland.

Samen optrekken geeft de grootste kans op succes

Volgens de provinciale VVD-fractie moeten gemeenten en de provincie deze kans met twee handen aanpakken. Energiewoordvoerder Bas de Wit zegt daarover: “Als Noord-Holland kunnen we nu bepalen hoe groot onze ambities zijn voor de aanlanding van wind op zee. Op basis van ons verwachte energieverbruik in 2050 is het logisch om naar 3 of 4 aanlandingsplekken te kijken in onze provincie. Denk alleen al aan de behoefte van de industrie in het Noordzeekanaalgebied en Tata Steel. Maar dat betekent nogal wat voor ons ruimtegebruik en landschap. Hebben we daar wel ruimte voor, en wat zijn dan de beste locaties en routes? Wij willen van ons college weten welke ambitie zij heeft, om welke locaties het gaat en hoe de provincie gaat samenwerken met gemeenten en andere belanghebbenden om een advies met draagvlak aan de minister te sturen.”

Vragen?

Benader Bas de Wit via witb@noord-holland.nl

Bas de Wit - Energiewoordvoerder

De schriftelijke vragen zijn in de bijlage toegevoegd. Het college heeft enkele weken de tijd om de vragen te beantwoorden. Op basis van de antwoorden kijken de VVD-fracties in Noord-Holland of en, zo ja, welke aanvullende acties genomen kunnen worden.