VVD discussienota netcongestie dwingt te kijken naar oplossingen: “Van denken naar doen”

Oorzaken van netcongestie in Noord-Holland

De vraag naar energie verviervoudigd de komende jaren ten opzichte van de huidige energievraag in de provincie Noord-Holland. Deze groeiende energievraag heeft meerdere oorzaken. Allereerst kent de provincie grote verduurzamingsopgaves, zoals de verduurzaming van de transportsector, de industrie, de (glas)tuinbouw, en de gebouwde omgeving. Daarnaast heeft de provincie een grote woningbouwopgave en een klimaat- en energietransitie. Ook de groei van de Noord-Hollandse economie en bevolking zorgen voor een toenemende vraag naar energie. Naast de groei in de vraag naar energie, groeit het elektriciteitsaanbod ook. Echter, dit aanbod sluit in veel gevallen niet of slechts ten dele geografisch aan bij de elektriciteitsvraag. Het gevolg van beide ontwikkelingen: stevige netcongestieproblemen in de gehele provincie.

VVD wilt oplossingen netcongestie bespreken en actie ondernemen

De effecten van netcongestie zijn voelbaar voor iedereen: mensen die een nieuw huis willen kopen kunnen dat niet, want het nieuwe huis kan niet aangesloten worden op het elektriciteitssysteem; ondernemers en bedrijven willen verduurzamen, maar het elektriciteitsnet heeft de maximale capaciteit al bereikt; mensen die een elektrische auto aanschaffen moeten wachten tot er laadpalen kunnen worden geïnstalleerd, want nieuwe laadpalen vereisen netuitbreiding. Al met al remt netcongestie de economische en duurzame ontwikkeling van Nederland. Vandaar dat de VVD een discussienota heeft ingediend bij de provincie om na te denken over de problemen, maar vooral ook over de oplossingen voor netcongestie. VVD-Statenlid Bas de Wit (energie) benadrukt dat: “we willen het denken omzetten in het doen. Wat kan de provincie nog meer doen rondom het thema netcongestie en wat kunnen we concreet bijdragen waardoor ondernemers en andere energiegebruikers verder kunnen met hun ambities”.

Maandagavond 1 juli werd de discussienota besproken in de Statencommissie Leefomgeving. De VVD was blij dat er in haast de gehele Provinciale Staten hetzelfde geluid klonk: er moet iets aan netcongestie worden gedaan. Veel partijen waren het eens met de door de VVD aangedragen oplossingen, zoals decentrale opslag van energie, energiehubs, aandacht voor energiebesparing en het uitbreiden van de huidige energie infrastructuur. De Gedeputeerde benadrukte dat netcongestie niet van de ene op de andere dag opgelost kan worden en dat het de komende 10 jaar zeker nog problemen gaat veroorzaken. Toch erkende ze dat het van belang blijft om het onderwerp te bespreken en zei ze toe een lijst te maken met oplossingen waar de provincie een grotere rol kan spelen. VVD-Statenlid de Wit sprak zijn dank uit naar de mede Statenleden voor de discussie en eindigde met een korte samenvatting: “We moeten onze energievoorziening in de provincie op peil hebben, anders verliezen we onze economische kracht, daarmee ook banen en welvaart”.

Bas de Wit - Woordvoerder energie Statencommissie Leefbaarheid